در رفتگی مفصل شانه چه عوارضی دارد؟

زمانی‌که، بیشترین آسیب به پیوند میان استخوان شانه و استخوان بازو برسد، در رفتگی مفصل شانه اتفاق می‌افتد.

این پیوند را مانند یک گیره در نظر داشته باشید، که از استخوان بازو در مقابل استخوان شانه محافظت می‌کند. حال اگر فشاری که به این گیره وارد می‌شود زیاد باشد باعث شکستگی آن و جداشدگی استخوان بازو از استخوان شانه می‌شود.

انواع در رفتگی مفصل شانه

در رفتگی مفصل شانه به دو گونه قابل تقسیم است: در رفتگی کامل و در رفتگی ناکامل

• در رفتگی کامل:

در این حالت پیوند میان استخوان بازو و شانه به صورت کامل قطع شده و استخوان بازو و استخوان شانه کاملا از هم جدا شده‌اند. در صورت اتفاق افتادن این مشکل و تشخیص دقیق آن توسط پزشک متخصص ممکن است به جراحی کتف و شانه نیاز باشد تا پیوند میان دو استخوان بازسازی شود.

• در رفتگی ناکامل:

در این حالت پیوند میان استخوان بازو و شانه، کامل قطع نشده اما به صورت موقت از جای خود جدا شده است. این نوع در رفتگی با درد، تورم، محدودیت حرکت همراه است که در این حالت در رفتگی ممکن است لازم باشد به فیزیوتراپی مراجعه کنید.

در هر صورت در هر گونه در رفتگی شانه مراجعه به پزشک نیاز است ‍تا نوع در رفتگی را تشخیص و درمان مناسب را تجویز کند.

علائم در رفتگی مفصل شانه

علائمی که نشان‌دهنده در رفتگی این مفصل هستند:

• درد زیاد و طاقت فرسا:

بافت‌های نرم داخلی و عصب‌ها در فشرده‌سازی مفصل شانه قرار گرفته‌اند. هرگاه آسیبی به آن‌ها وارد شود  موجب تورم و درد می‌شود.

• تورم:

در رفتگی شانه موجب تورم منطقه می‌شود و باعث تحریک، محدودیت حرکت در مفصل می‌شود.

• مشکل در حرکت دادن در در رفتگی مفصل شانه :

فردی که دچار در رفتگی شانه شده است به علت درد و تورم ممکن است نتواند مفصل شانه خود را حرکت دهد یا به سختی می‌تواند آن را حرکت دهد.

• صدای جلوه دادن:

امکان دارد صدای جلوه دادن در مفصل شانه هنگام حرکت دادن آن شنیده شود.

• کبودی:

در برخی از موارد، در رفتگی شانه موجب می‌شود عروق‌هایی در منطقه بشکند و کبودی ورید‌ها پوست را احاطه کند.

• نقصان بازدهی در در رفتپی مفصل شانه:

در رفتگی شانه موجب نقص در کارایی و قابلیت استفاده از شانه می‌شود، که در انجام برخی از فعالیت‌های روزانه مشکل ساز است.

عوارض در رفتگی مفصل شانه

آسیب عروقی:

در رفتگی شانه امکان دارد به بافت‌های نزدیک مفصل شانه، عروق‌ها و شرایین مربوط به این ناحیه آسیب وارد کند. اگر به عروق این ناحیه فشار یا آسیبی  وارد شود باعث خونریزی داخلی یا توده‌ای شدن خون در منطقه‌ای که آسیب دیده می‌شود. خونریزی در این منطقه موجب گرفتگی عضلات و سفتی در این منطقه می‌شود.

شکستگی:

از عوارض جدی در رفتگی شانه می‌توان به شکستگی استخوان‌ها از جمله شکستگی استخوان بازو اشاره کرد. این شکستگی‌ها معمولا در اطراف شانه رخ می‌دهد. در حالتی‌ که مفصل شانه تحت فشار شدید قرار بگیرد، باعث شکستگی یا ترک خوردن استخوان‌هایی می‌شوند که به مفصل شانه متصل هستند و باعث ناتوان کردن بازو می‌شود.  از علائم شکستگی استخوان‌های متصل به مفصل شانه می‌توان درد در منطقه شانه، تورم، احساس نارسایی عضلات و بلعیدن و حرکت دشوار باز اشاره کرد.

آسیب به عصب اگزیلری:

زمانی که فشار به بافت‌های نزدیک به عصب اگزیلری ( کنترل حس و حرکت در بخش‌هایی از صورت، گردن و زبان ) وارد شود  باعث آسیب رسیدن به عصب اگزیلری نیز می‌شود. این آسیب با علائمی مانند ضعف در عضلات صورت،  مشکل در صحبت کردن، بلعیدن و احساس درد و سوزش همراه است.

افزایش عفونت:

یکی از عوارض شایع در رفتگی شانه خطر عفونت است. عفونت در محل جراحی یا بافت و مفاصل آسیب دیده وجود دارد. که به علت فشار وارد شده به مفاصل شانه ممکن است موجب افزایش عفونت شود. برای کاهش خطر عفونت، پیشنهاد می‌شود به دستورات پزشک بعد از جراحی به طور دقیق عمل کنید. همینطور رعایت بهداشت دست و مراقبت از محل جراحی نیز موجب کاهش خطر عفونت می‌شود.

اگر بعد از عمل جراحی و درمان، علائمی مانند درد و تورم، قرمزی و حساسیت را در محل جراحی مشاهده کردید، ضروری است به پزشک مراجعه کنید زیرا این علائم نشانه وجود عفونت است و به درمان مناسب نیاز دارد.

ضعف عضلات:

در در رفتگی مفصل شانه، عضله‌های گردن و پشت ضعیف شده و باعث به وجود آمدن ضعف عضلانی در عضله‌ها می‌شود. این مشکل که بر اثر فشار وارد شده به مفاصل شانه می‌باشد، می‌تواند تدریجی باشد و در آخر موجب به وجود آمدن اختلال در حرکت دست و بازو شود.

تشدید درد:

در حالت در رفتگی مفصل شانه، عضله‌های گردن و پشت ضعیف و بار زیادی بر روی دیسک‌های ناحیه پشت و گردن قرار می‌گیرد. که در این حالت  فشار زیاد بر روی عصب ناحیه گردن و بازو، موجب درد می‌شود.

توصیه می‌شود برای کاهش درد و تشدید درد، با انجام تمرین‌های ورزشی، عضلات گردن و پشت خود را قوی کنید، و از مواردی چون، قرار دادن شانه‌ها به سمت جلو برای طولانی مدت پرهیز کنید.

اختلال در حرکت دست و بازو:

به علت آسیب دیدن مفصل شانه، گرفتگی،  درد و تورم همراه با آن حرکت دادن و کارایی دست و بازو دچار اختلال می‌شود.

اختلال در خواب:

در این نوع آسیب، عضله‌های گردن و پشت ضعیف،  و ممکن است باعث ایجاد درد و عدم راحتی در خواب شود. همینطور فشار زیادی که بر دیسک‌های قسمت پشت و گردن وارد ‌می‌‌شود موجب سردرد، خستگی و بی قراری می‌شود که همه این موارد باعث  به وجود آمدن اختلال در خواب فرد می‌شود.

دلایل در رفتگی مفصل شانه

در رفتگی شانه به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

• ضربه:

هنگامی که به مفصل شانه ضربه‌ای وارد شود ممکن است باعث در رفتگی آن شود.

• انجام فعالیت‌های ورزشی:

انجام دادن بعضی از ورزش‌ها مثل وزنه برداری، والیبال، بوکس، کاراته و بسکتبال موجب باز شدن مفاصل شانه می‌شود. امکان دارد در صورت نادرست انجام دادن این ورزش‌ها منجر به در رفتگی شانه شود.

• سن:

با پیر شدن فرد، مفصل شانه و دیگر مفاصل بدن، توانایی کمتری برای جذب استرس دارند. در این شرایط ممکن است برای رو به رو شدن با تنش‌های محیطی حساس، در رفتگی مفصل شانه اتفاق بیفتد.

• ارثی:

بعضی از افراد به علت وراثت ژن‌های خاص، امکان دارد در طول زندگی به در رفتگی مفصل شانه دچار شوند.

• ضعف عضلات:

در حالتی که عضله‌های اطراف مفصل شانه به دلایل ناکارآمدی و یا ضعف، توانایی حمایت از مفاصل را نداشته باشند، مفصل شانه به بیشترین حالت ممکن تحریک شده و در رفتگی رخ می‌دهد.

درمان در رفتگی مفصل شانه

در حالتی که در رفتگی توسط پزشک متخصص به طور دقیق تشخیص داده شود، درمان باید فورا آغاز شود. درمان معمولا بستگی به شدت و نوع آسیب وارد شده به مفصل دارد و ممکن است با استفاده از روش‌های جراحی و غیر جراحی انجام شود.

درمان غیر جراحی شامل استراحت، فیزیوتراپی، درمان دارویی، انجام تمرینات و البسه حمایتی است.

درمان جراحی ممکن است شامل ترمیم سر خروجی مفصل، جراحی باز برای تثبیت مفصل، پروتز برای جایگزینی مفصل باشد.

برای پیشگیری از در رفتگی مفصل شانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تقویت عضلات:

با انجام تمرین‌های مناسب می‌توان به استحکام و پایداری این مفاصل افزود.

• استفاده از البسه حمایتی:

پوشیدن البسه حمایتی حین انجام کار و ورزش می‌تواند به جلوگیری از آسیب دیدگی کمک کند.

• تغذیه سالم:

خوردن غذای سالم و حفظ کردن وزن مناسب، باعث جلوگیری از آسیب دیدگی و در رفتگی مفصل شانه می‌شود.

• انجام ورزش‌های مناسب:

انجام ورزش مناسب می‌تواند به حفظ سلامت مفاصل کمک کند.

به طور کلی، هر میزان به سلامت مفاصل خود توجه کنید احتمال آسیب دیدگی آن کاهش پیدا می‌کند.

سخن نهایی

درمان در رفتگی مفاصل شانه  باید توسط  پزشک با تجربه و متخصص انجام شود، و برای جلوگیری از در رفتگی مجدد بعد از درمان، لازم است به فیزیوتراپی مراجعه و تمرینات مناسب را زیر نظر پزشک انجام دهید و همچنین از فعالیت‌هایی که موجب فشار زیادی بر روی مفصل شانه می شود خودداری کنید.

همینطور در زمان  بروز هرگونه ناراحتی یا درد مفاصل شانه بهترین کار،  مراجعه به پزشک و شروع درمان مناسب است.