دلایل پارگی رباط صلیبی قدامی

در ابتدا بهتر است بدانیم که چگونه پارگی رباط صلیبی به‌وجود می‌آید. بروز این اتفاق که از شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی به‌شمار می‌رود‌، در اثر وارد‌شدن فشار زیاد از حد بر روی رباط‌ها رخ می‌دهد. آسیب‌دیدگی این عضو بر عملکرد زانو تأثیر به‌سزایی دارد. این مشکل به این دلیل در ورزشکاران بیشتر روی می‌دهد زیرا این افراد دارای تحرک و فعالیت‌های بسیار زیادی هستند و یک حادثه و فشار بیش از حد می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی در این ناحیه گردد. این ضایعه می‌تواند تا مدت‌ها یک ورزشکار را از عرصه حرفه‌ای دور کند که دردناک خواهد بود.

آسیب‌دیدگی رباط صلیبی می‌تواند از یک کشش ساده و درد خفیف تا پارگی رباط صلیبی متغیر باشد.

رباط‌ها دسته‌ای از بافت‌های همبند هستند که مانند یک تسمه و طناب دور مفاصل قرار می‌گیرند و با محافظت از زانو، حرکت‌های مفصل را محدود می‌کنند. این رباط‌ها تا مقدار زیادی در برابر کشیدگی مقاومت می‌کنند، اما تحمل مقدار بیشتر را نخواهند داشت. در هنگام آسیب رباط‌ها، غضروف‌ها و مینیسک هم آسیب می‌بیند.

درجه بندی آسیب دیدگی رباط صلیبی

آسیب‌دیدگی رباط صلیبی قدامی درجه‌بندی دارد:

آسیب‌دیدگی خفیف یا درجه‌یک رباط صلیبی قدامی

در این نوع آسیب، رباط‌ها دچار کشیدگی شده اما پاره نشده‌اند. این نوع آسیب‌دیدگی درد و ورم بسیار زیادی ندارد، اما در صورت فشار و عدم درمان صحیح این آسیب‌دیدگی، افزایش پیدا می‌کند و علائم دردناک‌تری از خود بروز خواهد داد. پس حتماً در پی درمان صحیح و اصولی باشید.

آسیب‌دیدگی متوسط یا درجه ۲ رباط صلیبی قدامی

در این نوع آسیب‌دیدگی رباط به مقدار جزئی آسیب می‌بیند. مقدار درد و کبودی در مفاصل نشان‌دهنده مقدار لطمه‌ای است که به این ناحیه وارد شده است.

آسیب‌دیدگی شدید یا درجه ۳ رباط صلیبی قدامی‌

در این آسیب‌دیدگی رباط به‌طور کامل پاره می‌شود. مفصل بی‌ثبات شده و قادر به تحمل وزن نخواهد بود. در این مرحله کلیه فیبر‌های درد در زمان آسیب‌دیدن پاره می‌گردد. در هنگام وقوع این نوع آسیب‌دیدگی علائم زیر بروز می‌کند:

در بیشتر مواقع آسیب‌هایی که به این ناحیه وارد می‌شود در اثر چرخش‌های سریع، شدید و ناگهانی است که روی زانو رخ می‌دهد. در هنگام بروز این مشکل صدایی هم در زانو‌ها شنیده می‌شود که همراه با درد شدید است.

روش های تسکین درد در پارگی رباط صلیبی قدامی

روش‌های تسکین درد در پارگی رباط صلیبی قدامی

درست است که درمان پارگی رباط صلیبی نیاز به اقدامات جدی دارد، اما بعد از بروز این اتفاق می‌توانید راهکارهایی را انجام دهید تا درد و علائم ناخوشایند آن را کمتر کنید‌:

بعد از مراجعه به پزشک روش‌های دیگری نیز برای کاهش درد و علائم پارگی رباط صلیبی توصیه خواهد شد:

داروهای ضد درد و التهاب

این نوع داروها می‌تواند التهابات ناشی از پارگی رباط صلیبی را کم کند و به همراه مسکن‌های ضد درد در تحمل شرایط به‌وجود‌آمده، نقش به‌سزایی ایفا ‌کند.

فیزیوتراپی و توانبخشی

برای کاهش درد، فیزیوتراپی یکی از مواردی است که نقش مؤثری می‌تواند داشته باشد. فیزیوتراپی با این هدف انجام می‌شود که دامنه حرکتی عضو و درد ناشی از آن کاهش یابد.

لیزردرمانی

این روش راه‌حل و کمکی است که می‌تواند در تسکین علائم و دردهای ناشی از پارگی رباط صلیبی نقش مهمی داشته باشد.

اوزونتراپی

اوزون که شکل فعال‌شده اکسیژن است می‌تواند با ورود به ناحیه آسیب‌دیده، عملیات ترمیم بافت‌ها را سریع‌تر کند. اوزون‌تراپی با افزایش‌دادن جریان خون در مفصل‌ها هم در درمان و تسکین درد مؤثر است و هم زمینه را برای ترمیم بافت‌ها فراهم می‌آورد.

درنتیجه

بنا بر تشخیص پزشک اگر راه‌حلی جزء عمل باقی نماند؛ عمل جراحی برای رفع مشکل اقدام می‌شود. دکتر فرشید راعی پزشک و متخصص ارتوپد در تهران این عمل را به دو صورت جراحی آرتروسکوپی و گرافت انجام می‌دهد و زانوی آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند.

در زمان انجام ورزش به‌صورت حرفه‌ای و یا در معرض خطرات و آسیب‌ها قرار گرفتن، می‌تواند پارگی رباط صلیبی را منجر شود که در خیلی از موارد اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. با رعایت مسائل قبل و بعد از عمل و فعالیت‌های فیزیوتراپی می‌توان به سلامت مجدد دست یافت و به فعالالیت‌های روزمره و ورزشی به‌صورت حرفه‌ای بازگشت.

با مراجعه به پزشک متخصص آرتروسکوپی در تهران و رعایت دستورات توصیه‌شده مجدد سلامت خود را به‌دست آورید و در عرصه ورزش بدرخشید.