عوارض جراحی تعويض مفصل آرنج

عوارض جراحی تعویض مفصل آرنج

مفصل آرنج یکی از مفصل‌های لولایی در بدن است به این عنی که فقط باز و بسته شده و نمی‌توانیم آن را در همه‌ی جهات حرکت دهیم. گاهی بنا به دلایلی ناچار به تعویض مفصل آرنج و یا دیگر مفصل‌ها می‌شویم، اگرچه تعویض مفصل آرنج بسیار به ندرت انجام می‌شود و آخرین راه درمانی محسوب می‌شود، اما به هر حال درمان درد بسیاری از افرادی است که از درد آرنج ناشی از مشکلات مفصلی آن رنج می‌برند.

تعویض مفصل آرنج

مفصل آرنج از به هم پیوستن سه استخوان به نام استخوان هومروس یا همان بازو و استخوان‌های زند زیرین و زند زیرین تشکیل شده که این سه استخوان در محل آرنج به یکدیگر مفصل شده اند. ایجاد اختلال در هر قسمتی از این مفصل باعث بروز درد و ناراحتی برای فرد آسیب دیده خواهد شد.

تعویض مفصل درواقع آخرین راه درمانی برای مشکلات مفصلی است که هنگامی انجام می‌شود که پزشک راه دیگری برای درمان نداشته باشد و مفصل قابل ترمیم و بهبودی نبوده و از بین رفته باشد.

چه موقع تعویض مفصل آرنج انجام می‌شود؟

همانطور که گفتیم جراحی تعویض مفصل آرنج به طور معمول آخرین راه درمان محسوب می‌شود و پزشک این جراحی را زمانی انجام می‌دهد که دیگر هیچ راهی برای ترمیم مفصل وجود نداشته باشد. عوامل زیادی باعث آسیب به مفصل می‌شوند که یکی از آن‌ها بیماری است که در اینجا به چند مورد از این بیماری‌ها اشاره می‌کنیم.

یکی از این بیماری‌ها آرتریت روماتوئید است. در این بیماری غشای سینوویالی که در اطراف مفصل قرار دارد ضخیم شده و دچار التهاب می‌شود. این التهاب به مرور زمان و درمان نشدن می‌تواند آسیب زیادی به مفصل وارد کند و در نهایت درد، خشکی و سفتی در محل مفصل را برای فرد بر جای بگذارد و پزشک را به این وادار کند که برای فرد جراحی تعویض مفصل آرنج را انجام دهد.

استئوآرتریت بیماری دیگری است که ممکن است با بروز آن و آسیبی که به مفاصل وارد می‌کند باعث شود که پزشک عمل جراحی تعویض مفصل را برای فرد در نظر بگیرد. این بیماری معمولا با افزایش سن به وجود می‌آید، اما گاهی در افراد جوان تر نیز مشاهده می‌شود.

در این بیماری درواقع مفصل را که از سائیده شدن استخوان‌ها بر روی همدیگر جلوگیری می‌کند از بین برده و سبب خشکی حرکت استخوان‌ها در کنار یکدیگر می‌شود و درد و ناراحتی را برای فرد به وجود می‌آورد. یکی از راه‌های درمان این بیماری انجام عمل جراحی تعویض مفصل آرنج است که در آن پزشک مفصل فرسوده و آسیب دیده را برداشته و مفصل مصنوعی و جدید را در محل آن قرار می‌دهد.

علاوه بر بیماری‌ها عوامل دیگری هم وجود دارند که موجب آسیب به مفاصل و ایجاد درد و ناراحتی برای فرد می شوند. یکی از این عوامل شکستگی استخوان‌ها در محل مفصل است که می‌تواند به خود مفصل نیز آسیب وارد کرده و مشکل ایجاد کند. در این مواقع نیز پزشک ممکن است تعویض مفصل را برای شما پیشنهاد بدهد.

تزریق پی آر پی (PRP) به آرنج دست و مزایا و عوارض احتمالی

عوارض و معایب تعویض مفصل آرنج

به طور کلی بعد از هر عمل جراحی عوارض و پیامد‌هایی چه به صورت مطلوب و چه به صورت نامطلوب برای فرد به وجود خواهد آمد. تعویض مفصل آرنج نیز یک عمل جراحی است که از این دایره خارج نیست و بعد از آن ممکن است فرد عوارض و مشکلاتی را تجربه کند.

معمولا پزشک فرد مراجعه کننده را از این پیامد‌ها آگاه می‌کند. در اینجا به بررسی برخی از این عوارض که نباید ساده از کنار آن‌ها عبور کنید، می‌پردازیم.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که بعد جراحی تعویض مفصل آرنج ممکن است برای بیمار اتفاق بیفتد، ایجاد عفونت است. عفونت می‌تواند در محل زخم و یا حتی در محل مفصل مصنوعی ایجاد شود. پزشک برای عفونت‌های خفیف ممکن است آنتی بیوتیک و دیگر داروها را تجویز کند اما در عفونت‌های شدید تر شاید ناچار به برداشت اجزای مصنوعی داخل مفصل باشیم.

اگرچه امروزه پیشرفت زیادی در زمینه ی تجهیزات پزشکی داشته ایم، اما ممکن است گاهی ایمپلنت و یا دیگر اجزای مصنوعی استفاده شده حین عمل جراحی تعویض مفصل آرنج، دچار فرسودگی شده و یا حتی بشکند و یا شل شود که در این صورت پزشک ممکن است جراحی دوباره برای تعویض مفصل و یا ترمیم آن را ضروری بداند.

یکی دیگر از عوارض و پیامد‌های نامطلوبی که می‌توانیم برای عمل جراحی تعویض مفصل آرنج در نظر بگیریم، وارد شدن آسیب به اعصاب است. حین عمل جراحی این امکان وجود دارد که اعصاب موجود در اطراف مفصل و ناحیه تحت جراحی دچار پارگی و یا آسیب شود. معمولا آسیبی که ایجاد می‌شود به مرور زمان خود به خود ترمیم یافته و بهبود می‌یابد. چنانچه این بهبودی میسر نشد، پزشک راه‌های درمانی دیگری را پیشنهاد خواهد کرد.

علاوه بر این عروق خونی بسیار مهمی نیز در محل مفصل آرنج وجود دارد که ممکن است حین جراحی دچار آسیب شود. بنابراین عمل جراحی تعویض مفصل آرنج نیازمند دقت و حوصله کافی در پزشک جراح می‌باشد.

چنانچه پزشک از ماده بیهوشی برای بیمار استفاده کند، امکان ایجاد مشکلات تنفسی پس از جراحی برای بیمار وجو خواهد داشت. بنابراین درصورت داشتن شرایط مناسب استفاده حداقلی از مواد بیهوشی توصیه می‌شود.

افزون بر مواردی که ذکر شد، ممکن است بیمار به دارو‌های مصرف شده حساسیت داشته و عوارض و مشکلاتی در او بروز کند که در این صورت بیمار باید عارضه را هر چه سریع تر به پزشک خود اطلاع دهد.

حین جراحی تعویض مفصل آرنج و یا پس از آن ممکن است ایجاد لخته در خون اتفاق بیفتد و این عارضه زمانی خطرناک می شود که به سمت قلب و ریه‌ها حرکت کند.

تمرینات و مراقبت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل آرنج

عمل تعویض مفصل آرنج مانند هر عمل دیگری نیازمند مراقبت و تمریناتی است که به بهبود سریع آن کمک می‌کند. اگرچه پزشک توصیه‌های لازم را به بیمار گوشزد می کند، اما دراینجا برخی از آن‌ها را نام می‌بریم.

بعد از تعویض مفصل آرنج تا حدود دو هفته باید محل جراحی با آتل بسته شده باشد. بعد از دوهفته احتمالا پزشک برای باز کردن آتل با شما صحبت خواهد کرد و آتل را باز کرده و بخیه‌ها را خواهد کشید.

دقت داشته باشید که در این مدت عفونت نباید وارد بدن شما شود، از عفونت گوش گرفته تا دندان، هرکدام از این عفونت‌ها ممکن است در پخش شده و به مفصل مصنوعی آسیب برساند. برای جلوگیری از ایجاد عفونت اگر در محل زخم از باند و گاز استریل استفاده می کنید، باید توجه داشته باشید که بانداژ را مرتب عوض کنید و آن را تمیز و خشک نگه دارید. در صورت نیاز به استحمام نیز می‌توانید از کیسه پلاستیکی استفاده کنید.

بعد از جراحی تعویض مفصل آرنج توصیه می‌شود بار سنگین برداشته نشود، اگرچه می‌توانید باری به اندازه ی دو کیلو را حرکت بدهید، اما توصیه می‌شود این کار را انجام ندهید و تا حد امکان کا‌ر‌های سنگین با مفصل جراحی شده انجام ندهید.

برای انجام تمرینات ورزشی نیز با پزشک فیزیوتراپیست مشورت کرده و تمرینات خود را زیر نظر او انجام دهید. اگرچه امکان انجام فعالیت‌های روزمره خود را دارید اما توصیه می‌شود که تا حد امکان فشار زیادی به آن وارد نکنید.