عواقب عدم رسیدگی به غضروف شل شده

غضروف شل شده که در کشکک زانو اتفاق می افتد حاصل عواملی چون آرتروز است که باعث می شود غضروف ها تخریب شود. زمانی که غضروف تخریب می گردد ساییدگی بین استخوان های مفصل به وجود می آید و در نتیجه فرد احساس درد در زانو می کند.

به تخریب شدن غضروف ها کندرومالاسی یا نرم شدن غضروف نیز می گویند.

خطرات غضروف شل شده

غضروف شل شده نمی تواند باعث به وجود آمدن مشکلات جانی شود اما به سبب آن فرد در انجام امور کاری و روزانه دچار مشکلاتی خواهد شد. شل شدگی غضروف سبب می گردد که در اصطلاح زانو ها قفل شوند و یا خالی کنند. این امر باعث می شود که شخص در زمان راه رفتن زمین بخورد و مشکلاتی دیگر به وجود آید. لذا توصیه می گردد که این عارضه با بهترین حالت ممکن مورد درمان و کنترل قرار گیرد. در صورت عدم درمان این عارضه و سهل انگاری در آینده مجبور خواهید بود که مبادرت به عمل جراحی نمایید و کشکک زانو را تعویض کنید.

علائم غضروف شل شده

هنگامی که فردی به این مشکل دچار است و  در زمان بالا یا پایین رفتن از پله ها و یا اینکه در زمان نشستن طولانی مدت دچار احساس درد می شود و در منطقه زانوی خود احساس سفت شدن و خشکی می نماید. علایم دیگری نیز وجود دارد که به شرح زیر است:

• بروز تورم و التهاب در ناحیه زانو که همراه با احساس ناخوشایند در هنگام لمس کردن است.
  • در زمان حرکت کردن صدایی از آن شنیده می شود.
  • در ناحیه جلوی زانو و پشت کشکک درد حس می گردد.
  • فرد در زانو ها احساس ساییدگی می کند.

البته به این نکته باید توجه داشت که همیشه این علایم نشانه های بروز نرمی غضروف نیست و بیماری های دیگری نیز وجود دارند که منجر به این حالات می شود.

درجات مختلف غضروف شل شده

بنا بر شدت و وضعیت عارضه غضروف شل شده ، درجات مختلفی در نظر گرفته می شود.

• شل شدگی غضروف درجه یک: غضروف ها نرم و متورم می شوند و از انواع خفیف این مشکل است.
  • شل شدگی غضروف درجه دو: در این شرایط علاوه بر اینکه غضروف نرم می گردد ترک هایی نیز به وجود می آید.
  • شل شدگی غضروف درجه سه: ترک خوردن غضروف ها تا ناحیه استخوان زیر غضروف پیشروی می کند.
  • شل شدگی غضروف درجه چهار: این نوع از شدیدترین انواع این عارضه ابوده و نشان دهنده این موضوع است که غضروف ها کاملا از بین رفته اند.

علل غضروف شل شده

علت اصلی آن شل شدن و تخریب غضروف مفاصل زانو است و همچنین ممکن است به سبب افزایش سن و فشارهای زیاد به زانو به وجود آید. دیگر عوامل به وجود آوردنده این مشکل به شرح زیر است:

• وارد شدگی ضربات و آسیب به زانو
  • افرادی که دارای زانوهای ضربدری هستند.
  • در رفتن کشکک زانو
  • افراد دارای پای پرانتزی
  • صاف بودن کف پا
  • ضعیف بودن مایچه های داخل زانو
  • به صورت ارثی و مادر زادی استخوان های کشکک در شرایطی نا مناسب قرار دارند.
درمان غضروف شل شده

با توجه به نوع و شدت عارضه غضروف شل شده پزشکان از روش های مختلفی استفاده می کنند:

• درمان دارویی: برای از بین بردن التهابات به وجود آمده از داروهای غیر استروئیدی جهت بر طرف کردن درد و التهابات استفاده می شود. در شرایطی هم از کورتیکواستروئید ها نیز استفاده می گردد.
  • درمان خانگی غضروف شل شده: می توان در منزل به منظور کم شدن درد و التهاب از کیسه یخ استفاده نمود. همچنین کم کردن فشار به زانوها و استراحت می تواند از شدت درد بکاهد.
  • استفاده از کفی طبی و بریس ها: بریس برای کم شدن فشار بر زانو استفاده می شود و همچنین افرادی که دارای کف پای صاف هستند از کفی های طبی یا کفش های طبی استفاده می نمایند.
  • فیزیوتراپی: روش ها و تکنیک های ارائه شده در فیزیوتراپی می تواند به درمان قظعی این عارضه کمک کند. اشخاصی که نتوانند با فیزیوتراپی نتایج خوبی بگیرند ناگزیر به جراحی هستند.
  • جراحی: زمانی که با روش های غیر تهاجمی نتوانیم این مشکل را بر طرف نماییم چاره ای جز جراحی باقی نمی ماند. بیشتر این عمل با آرتروسکوپی انجام می شود.

روش‌های فیزیوتراپی برای درمان غضروف شل شده

روش های درمانی مختلفی برای غضروف شل شده با توجه به شدت این مشکل توصیه می گردد:

ماساژ درمانی: استفاده از این روش می تواند به کم شدن ساییدگی، تسکین درد ها و صدای تق تق زانو کمک کند.

ورزش درمانی: همزمان با سایر روش ها از ورزش نیز استفاده می شود. این تمرینات بیشتر کششی هستند تا عضلات چهار سر ران تقویت شوند. تقویت این عضلات سبب می شود که فرد بهتر راه برود و کمتر فشار بر زانو وارد گردد.

لیزر درمانی: با کمک لیزر می توان جریان خون را در این ناحیه بهبود بخشید تا آسیب های وارده بهتر ترمیم گردد. از این روش استفاده های دیگری نیز می شود:

–  کم شدن زانو درد

– عضلات زانو تقویت می گردد

– دامنه حرکتی در این ناحیه افزایش می یابد

شاک ویو: این روش کمک می کند که روند ترمیم ترک ها و آسیب ها افزایش یابد. این روش برای کاهش درد نیز مفید است.

منوال تراپی: این روش توسط فیزیوتراپ ها انجام می شود و با حرکات ماساژ گونه، کشش و حرکت دادن مفصل زانو انعطاف پذیری و دامنه حرکت را افزایش می دهند و همچنین به کم شدن درد نیز کمک می کند.

با انجام درست دستورات پزشک و پیگیری های به موقع می تان تا حدود زیادی غضروف شل شده را درمان کرد. در صورت سهل انگاری و عدم رسیدگی به غضروف شل شده عواقب و درد بیشتر به وجود می آید و منجر به عمل جراحی تعویض کشکک زانو می شود.

دکتر فرشید راعی متخصص آرتروسکوپی در تهران