هالوکس والگوس

هالوکس والگوس و روش‌های درمان آن

هالوکس والگوس

هالوکس والگوس یا انحراف شصت پا چیست؟

همان‌طور که می‌دانید پا از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. پا به عنوان قلب دوم در بدن ما، مانند هر بخش دیگری ممکن است دچار عارضه‌های مختلف شود. یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند این بخش از بدن را درگیر نماید، انحراف شصت پا می‌باشد. پا به‌طور طبیعی می‌بایست حالت کاملاً صافی داشته باشد.

یعنی انگشتان باید در یک امتداد قرار گرفته و به هیچ عنوان خم نباشند؛ اما در عارضه هالوکس والگوس انگشت شصت پا به سمت انگشت دومی خم می‌شود. در نتیجه ناحیه مفصل انگشت شصت پا بسیار برآمده شده و بیرون می‌زند. این عارضه با وجود اینکه خطر حیاتی به همراه ندارد، گاها می‌تواند موجب بروز مشکلات زیادی شود. این انحراف می‌تواند در دو نوع حاد یا شدید رخ دهد.

اگر این عارضه در شکل حاد رخ دهد، قطعاً پا به شدت حالت کج به خود گرفته و همین موجب خواهد شد که فرم ناخوشایندی داشته باشد. به همین دلیل نافرم بودن پاها در اثر این عارضه، معمولاً می‌تواند بر روی اعتماد به نفس افراد نیز تأثیرات منفی داشته باشد. هالوکس والگوس معمولاً بیشتر در زنان دیده می‌شود.

به گونه‌ای که ۹۰ درصد مبتلایان به این عارضه خانم‌ها می‌باشند. چرا که خانم‌ها معمولاً به علت استفاده از کفش‌های تنگ و پاشنه بلند، بیشتر در معرض ابتلا به این انحراف قرار دارند. متأسفانه اکثریت خانم‌ها از کفش‌های بسیار تنگ استفاده می‌کنند. استفاده از این نوع کفش‌ها موجب می‌شود که به ناحیه پنجه پا فشار زیادی وارد گردد و در نهایت بروز این انحراف را در پی خواهد داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درد و سوزش کف پای چپ کلیک کنید.

مهم‌ترین دلایل ابتلا به هالوکس والگوس

دلایل ابتلا به بیماری هالوکس والگوس می‌توانند بسیار متعدد باشند. به همین دلیل هر فرد به علت‌های خاصی ممکن است دچار این انحراف شود؛ اما در حالت کلی بروز این بیماری به هر علتی که رخ دهد، درمان زودهنگام آن از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. در زیر مهم‌ترین علل و دلایل بروز این انحراف در ناحیه پا را نام‌برده‌ایم:

• وراثت و سابقه خانوادگی

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از بیماری‌ها از طریق ژنتیک و سابقه ارثی به بدن افراد منتقل می‌شوند. هالوکس والگوس نیز از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند به صورت ژنتیکی در افراد بروز پیدا کند. در واقع اگر پدر و مادر یا هر یک از اعضای خانواده بیمار به این عارضه مبتلا بوده باشن، این احتمال وجود دارد که دلیل ابتلای او نیز سابقه ارثی باشد.

• ایستادن‌های طولانی مدت

دیگر دلیل ابتلا به این نوع انحراف، ایستادن‌های طولانی مدت می‌باشد. گاهی افراد به علت‌های مختلف از جمله موقعیت شغلی خاص یا هر عامل دیگری، باید در بازه‌های زمانی زیاد سر پا بایستند. در این صورت فشار بسیار زیادی به ناحیه پنجه پا وارد می‌شود و همین علت می‌تواند موجب کج شدن شصت پا گردد. به همین دلیل همواره پزشکان توصیه می‌کنند، از ایستادن‌های طولانی مدت پرهیز شود.

• بیماری‌های زمینه‌ای

در حالت دیگر گاهی ممکن است علت بروز بیماری هالوکس والگوس بیماری‌های زمینه‌ای دیگر باشد. در این صورت درمان این انحراف ضرورت بیشتری دارد. برخی بیماری‌های زمینه‌ای مثل نقرس، روماتیسم، آرتروز می‌تواند زمینه ساز بروز این انحراف باشند.‌ اگر علت بروز این عارضه، بیماری‌های زمینه‌ای باشند، بعد از درمان آن‌ها ممکن است این ‌انحراف نیز خود به خود تا حد زیادی بهبود یابد.

• ضعف عضلات پا

علل دیگر بروز بیماری هالوکس والگوس ضعف عضلات پا می‌باشد. گاهی عضله‌ای که دور تا دور شصت پا قرار گرفته است، به علت‌های مختلف ضعیف و ناتوان بوده و نمی‌تواند استخوان این‌ انگشت را به خوبی حمایت‌ نماید. در نتیجه فرد به انحراف کجی شصت پا دچار خواهد شد.

بهترین روش‌های درمان هالوکس والگوس

برای درمان انحراف شصت پا، روش‌های مختلف زیادی وجود دارند. پزشک بر اساس صلاحدید خود و شرایط بیمار بهترین روش درمان را در نظر خواهد گرفت. هر یک از این شیوه‌های درمانی تأثیر خاص خود را دارند؛ اما با استفاده از آن‌ها این عارضه کاملاً قابل درمان بوده و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. در ادامه به معرفی بهترین روش‌های درمان و بهبود عارضه هالوکس والگوس پرداخته‌ایم:

• فیزیوتراپی

فیزیوتراپی اولین روشی است که پزشکان آن را برای درمان این نوع انحراف توصیه می‌کنند. اگر کجی شصت پا در حالت خفیف رخ داده باشد، به راحتی با مراجعه به فیزیوتراپیست قابل درمان خواهد بود. چرا که فیزیوتراپیست‌ها برخی تمرینات ورزشی اصولی را برای بیمار تجویز می‌کنند تا با انجام آن‌ها موفق به تغییر شکل شصت پای خود شود. چرا که انجام این تمرینات می‌تواند به مرور زمان فرم شصت پا را تغییر دهد؛ اما گفتنی است که درمان هالوکس والگوس به روش فیزیوتراپی گاها می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد.‌

• جراحی

عمل جراحی نیز دیگر روشی است که با انجام آن انحراف کجی شصت پا به‌طور قطعی و کامل برطرف می‌گردد. جراحی معمولاً در مرحله آخر توسط پزشک‌ تجویز می‌گردد، چرا که ابتدا پزشکان سعی می‌کنند به روش‌های غیر تهاجمی این عارضه را درمان کنند‌.

حال چه زمانی نیاز به جراحی داریم؟ اگر به این بیماری مبتلا هستید، می‌بایست یک مرتبه انگشت کف شصت را با کمک دست خود، از دیگر انگشتان پا دور نمایید. اگر موفق به چنین کاری شوید، قطعاً نیاز به جراحی نخواهد بود؛ اما اگر انگشت شصت حالت بسیار ثابت و غیر قابل تغییری داشته باشد، تنها راه درمان جراحی می‌باشد.

در روش جراحی پزشک ابتدا مایع بی‌حسی را در ناحیه پا تزریق نموده و برشی در قسمت استخوان شصت پا ایجاد می‌کند. سپس با تراش استخوان و تغییر شکل آن، عارضه هالوکس والگوس به‌طور کامل بهبود می‌یابد.

• مصرف دارو

مصرف دارو معمولاً زمانی توصیه می‌شود که این بیماری با درد همراه باشد. چرا که مصرف دارو‌ نمی‌تواند انحراف را اصلاح کند، اما درد ناشی از بیماری را برطرف خواهد کرد. به همین دلیل پزشکان برخی داروهای ضد درد و التهاب را برای مبتلایان این عارضه تجویز می‌کنند تا درد موقتا تسکین یابد.

دکتر فرشید راعی بهترین متخصص ارتوپد در تهران روش ‌های درمان هالوکس والگوس را به شما آموزش می‌دهد.