درد و سوزش کف پای چپ

۵ علت اصلی درد و سوزش کف پای چپ

سوزش و درد کف پا یکی از عارضه‌های شایعی است، که معمولاً افراد بالای ۵۰ سال آن را تجربه می‌کنند. این عارضه معمولاً بانام پای سوزان نیز شناخته می‌شود. افرادی که دچار این بیماری می‌شوند گرمای شدیدی را در ناحیه پای چپ خود احساس می‌کنند، و‌ همین موجب می‌شود که احساسات ناخوشایندی به آن‌ها دست دهد. حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که بروز این بیماری نشانه چیست و چه علتی دارد؟ بروز این عارضه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، و هر بیمار ممکن است به علت‌های خاصی به آن مبتلا شود.

در زیر ۵ علت اصلی این عارضه پرداخته‌ایم:

اما به‌طور کلی پنج علت را می‌توان از شایع‌ترین دلایل بروز سوزش و درد کف پای چپ به‌ حساب آورد. که در ادامه توضیح خواهیم داد.
  • مصرف الکل

یکی از دلایل سوزش و درد کف پای چپ استفاده از نوشیدنی‌های الکلی می‌باشد. وقتی شما از نوشیدنی‌های الکلی استفاده کنید، به اعصاب و عضلات کف پایتان آسیب وارد می‌شود. درنتیجه سوزش در قسمت کف پای چپ یا راست را احساس خواهید کرد. سوزش ناشی از مصرف الکل معمولاً در شب‌ها شدت می‌یابد.

• سو تغذیه

سوزش کف پای چپ می‌تواند به علت سو تغذیه نیز رخ دهد. اگر فردی تغذیه درستی نداشته باشد، بدن او با کمبود ویتامین b6 و ویتامین b9 مواجه می‌شود. این کمبود ویتامین در بدن کارکرد عضلات را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب سوزش و درد ناحیه کف پای چپ خواهد گردید.

• دیابت

دیابت از دیگر دلایل بروز این بیماری می‌باشد. اگر قند خون‌ بالا برود، اعصاب و عروق خونی بدن دچار آسیب خواهند شد. دیابت به اعصاب بدن اجازه انتقال پیام عصبی را نخواهد داد. به همین علت درد و سوزش در قسمت کف پای چپ احساس خواهد شد.

• کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری غدد تیروئید باعث از بین رفتن تعادل هورمون‌های بدن خواهد گردید، و عضلات دچار ورم می‌شوند. ورم عضلات نیز فشار زیادی بر روی اعصاب پا ایجاد می‌کند، که منجر به بروز این عارضه خواهد گردید.

• بیماری‌های عفونی

دیگر دلیل بروز سوزش در ناحیه کف پای چپ می‌تواند بیماری عفونی باشد. اگر به هرگونه بیماری عفونی مبتلا هستید، باید سریعاً برای درمان خود اقدام نمایید. به‌این‌علت که با پیشرفت آن قطعاً سوزش در پای چپ‌ خود را احساس خواهید نمود.

ارتباط کبد و سوزش کف پای چپ

گا‌ها می‌تواند به علت مشکلات کبدی نیز باشد لذا پیش از مراجعه به بهترین متخصص ارتوپد در تهران حتما مشکلات کبدی را بررسی نمایید. کبد نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند و اگر عملکرد درستی نداشته باشد دیگر اندام‌های بدن نیز تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرند. اگر کبد عملکرد منظمی نداشته باشد، قطعاً سوزش کف پا رخ خواهد داد. علاوه بر این گاهی به علت تغذیه نادرست ما انسان‌ها، چربی زیادی در ناحیه کبد تجمع می‌کند. این چربی نیز موجب می‌شود که کبد، نتواند عملکرد خوبی داشته باشد.

در برخی موارد نیز دیده می‌شود که بروز خلط در ناحیه کبد، در عملکرد آن اخلال به وجود می‌آورد. درهرصورت بروز مشکلاتی از این قبیل می‌تواند موجب سوزش در ناحیه کف پای چپ شود. اگر به‌ این‌ علت دچار سوزش کف پا شوید، می‌بایست سریعاً به پزشک رجوع نمایید. به‌ این‌ علت که مشکلات کبدی می‌توانند بدن را در وضعیت خطرناکی قرار دهند.

درمان‌های خانگی درد و سوزش کف پای چپ

اگر سوزش و درد ناحیه کف پای چپ، به علت بروز مشکلات جدی رخ دهد، درمان‌های خانگی کارساز نیست و باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید. اما درمان درد کف پای چپ و سوزش این ناحیه به‌صورت خانگی، در کاهش شدت این عارضه مؤثر خواهند بود. در زیر چند مورد از بهترین روش‌های خانگی درمان سوزش و درد کف پای چپ را نام‌ برده‌ایم:

۱- وقتی‌که سوزش را در قسمت کف پای چپ خود احساس می‌کنید، می‌توانید پای خود را برای چند دقیقه در آب‌ خنک فرو ببرید. البته آب نباید بیش‌ از اندازه سرد باشد.

۲- از قرص‌هایی که نیاز به نسخه پزشک ندارند و در درمان سوزش مؤثر هستند استفاده کنید. البته بهتر است قبل از مصرف قرص برای درد کف پا و سوزش آن، تا حد امکان با پزشک نیز مشورت نمایید.

۳- استفاده از پمادهای موضعی ضد درد نیز می‌تواند در درمان سوزش و درد کف پای چپ مؤثر باشد. شما می‌توانید شب‌ها قبل از خواب از این کرم‌ها استفاده کنید.

۴- در هنگام خواب همیشه پای خود را بالاتر از سطح بدنتان قرار دهید. این کار سوزش پا در هنگام خواب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

۵- استفاده از کفش‌های مناسب نیز می‌تواند تا حد زیادی در بهبود این عارضه مؤثر باشد. اگر دچار سوزش در ناحیه کف پای چپ خود می‌شوید، باید تا درمان کامل خود از پوشیدن کفش‌های پاشنه‌ بلند خودداری کنید. به‌ این‌ علت که این عارضه را تشدید می‌کنند. در مقابل سعی کنید از کفش‌هایی با پاشنه کوتاه و پنجه پهن استفاده کنید.

نکته: درصورتی‌ که درمان‌های بالا را انجام دادید و نتیجه مطلوبی کسب نشد، نیاز است که حتماً به پزشک مراجعه نمایید تا درمان‌های کلینیکی را آغاز کنید. برای درمان این بیماری می‌بایست به پزشک ارتوپدی مراجعه نمایید. برای اینکه پزشک بتواند علت این عارضه را سریع‌تر تشخیص دهد، نیاز است که اطلاعاتی در خصوص علائم خود، ساعات شدت بیماری و مواردی از این قبیل به او ارائه نمایید.