جراح ارتوپد کتف

شایع‌ترین‌ بیماری‌های کتف و شانه

ساختار کتف و شانه از مفصل و عضلات تشکیل‌ شده است. به همین دلیل کتف و شانه نیز مانند هر قسمت دیگری از بدن ممکن است دچار عارضه‌های گوناگونی شوند. معمولاً بیماری‌هایی که در ناحیه کتف و شانه بروز پیدا می‌کنند، با درد شدیدی همراه هستند که ممکن است به گردن و قفسه سینه نیز سرایت کند. همچنین این بیماری‌ها گاها می‌توانند بسیار خطرناک بوده و نیاز به درمان داشته باشند.

در اینجاست که مراجعه به جراح ارتوپد کتف ضرورت می‌یابد. در زیر شایع‌ترین بیماری‌هایی کتف و شانه را درگیر می‌کنند، نام‌ برده‌ایم:

• بورسیت

بورسیت یکی از بیماری‌های شایعی است که می‌تواند کتف و شانه را تحت تأثیر قرار دهد. بورس‌ها کیسه‌های کوچکی می‌باشند که از اصطلاک و برخورد استخوان‌های شانه به یکدیگر جلوگیری می‌کنند؛ اما اگر فردی از ناحیه کتف و شانه خود بیش‌ از اندازه کار بکشد، بورس‌ها دچار تورم و التهاب شدید خواهند شد و درنهایت بورسیت بروز پیدا می‌کند.

• آرتروز

کتف و شانه نیز دارای مفصل می‌باشند که به حرکت دادن آن‌ها کمک‌ می‌کند؛ اما‌ گاها به علت افزایش سن، ضرب‌ دیدگی یا هر عامل دیگری مایع مفصلی از بین می‌رود و هر دو قسمت استخوانی مفصل به یکدیگر برخورد می‌کنند. در این صورت مفصل دچار ساییدگی شده و آرتروز شانه و کتف بروز پیدا خواهد کرد.

• پارگی تاندون

تاندون‌های ناحیه کتف درحرکت دادن شانه و دست‌ها آن را یاری می‌کنند؛ اما وقتی سن بالا برود و بدن قدرت سابق را از دست‌ داده باشد، یا اینکه فشار شدیدی به قسمت کتف وارد گردد، تاندون‌های این ناحیه ممکن است دچار پارگی شوند. پاره شدن این تاندون‌ها با درد بسیار زیاد و طاقت‌فرسایی همراه خواهد بود.

• شکستگی استخوان

شکستگی استخوان معمولاً در افرادی که سنین بالایی دارند، رخ می‌دهد و نیاز است که برای ترمیم استخوان به جراح ارتوپد کتف مراجعه نمایند؛ اما گاها جوانان نیز به علت سقوط از ارتفاع، ورزش‌های سنگین، تصادف دچار این عارضه می‌شوند. درصورتی‌که استخوان ناحیه شانه دچار شکستگی شود نیاز است که فوراً به پزشک مراجعه شود تا درمان آغاز گردد. معمولاً شکستگی استخوان کتف با کبودی، درد و قرمزی این قسمت همراه خواهد بود.

اصلی‌ترین وظایف جراح ارتوپد کتف چیست؟

جراح ارتوپد ‌به پزشکانی گفته ‌می‌شود که سال‌ها به‌صورت تخصصی درزمینهٔ آسیب‌های اسکلتی، عضلانی، استخوانی تحصیل نموده‌اند. جراحان ارتوپد به درمان‌ بیماری‌های اسکلتی و عضلانی مثل آرتروز، دررفتگی مفاصل، شکستی استخوان‌ها می‌پردازند. جراح ارتوپد شانه و کتف نیز معمولاً درزمینهٔ رفع بیماری‌هایی که در این ناحیه رخ می‌دهند، فعالیت می‌کند. حال بهترین دکتر فوق تخصص شانه و‌ کتف یا جراح ارتوپد شانه و کتف وظایف متعددی در مقابل بیماران دارد. در زیر اصلی‌ترین وظایف یک جراح ارتوپدی متخصص را نام‌برده‌ایم:

• تشخیص علت بیماری

اولین وظیفه یک‌ پزشک ارتوپدی در مقابل بیمارانش تشخیص علت عارضه آن‌ها می‌باشد. او می‌تواند از روش‌های مختلفی همچون آزمایش خون، تصویربرداری برای این کار استفاده کند؛ اما به‌هرحال یک‌ جراح ارتوپد متخصص باید هم عارضه و هم علت بروز آن را تشخیص دهد.

• انتخاب مناسب‌ترین روش درمان

یکی دیگر از وظایف اصلی جراح ارتوپد این است که با توجه به سوابق پزشکی بیمار و شرایط جسمانی‌اش، بهترین و مناسب‌ترین شیوه درمانی برای بهبود او را انتخاب کند‌‌. برای مثال جراح ارتوپد می‌تواند از روش عمل جراحی برای بهبود اکثر عارضه‌ها استفاده کند؛ اما گاها شرایط جسمانی بیمار مساعد نیست و باید روش درمانی دیگری را برگزید. درنهایت انجام روش درمانی انتخاب‌شده نیز، از وظایف جراح ارتوپد‌ خواهد بود.

• جلوگیری از پیشرفت بیماری

جراح ارتوپد کتف وظیفه دارد که از پیشرفت بیماری نیز جلوگیری کند. در برخی موارد این امکان وجود ندارد که بیماری به‌صورت قطعی درمان شود. در چنین مواقعی پزشک باید به تجویز داروهای مناسب برای درمان درد شانه و کتف بپردازد و یا قرار دادن اطلاعات مفید در اختیار بیمار به او کمک‌ کند که از پیشرفت عارضه‌اش جلوگیری نماید.

مهم‌ترین معیارها هنگام انتخاب بهترین جراح ارتوپد کتف

اگر شما نیز ازجمله افرادی هستید که به علت بیماری‌های ناحیه کتف و شانه، قصد دارید به یک‌ جراح ارتوپد متخصص مراجعه نمایید، می‌بایست معیارهای مهمی را در انتخاب او مدنظر قرار دهید. هر پزشک ارتوپدی نمی‌تواند نیازها و انتظارات شمارا برطرف سازد و توجه به این معیارها موجب انتخاب مناسب‌تری خواهد گردید. در انتخاب جراح ارتوپد می‌بایست به معیارهای زیر توجه نمایید:

• رضایت بیماران

رضایت بیماران‌ نشانه این است که پزشک موردنظر از تجربه و سابقه کافی برخوردار است. پس قبل از انتخاب به میزان رضایت بیماران قبلی از خدمات پزشک دقت نمایید. با یک پرس و جوی ساده نیز می‌توانید این مورد را متوجه شوید. همچنین می‌توانید در صفحات مجازی کاری دکتر نظرات کاربران در خصوص خدمات ‌او را نیز مطالعه نمایید.

• بررسی تخصص و‌ تجربه پزشک

حتماً در خصوص تخصص و میزان تجربه جراح ارتوپد کتف اطلاعات کسب نمایید. اینکه او در چه رشته‌ای و در کدام دانشگاه تحصیل‌کرده است و چند سال تجربه کاری دارد، قطعاً درروند درمان تأثیرگذار خواهد بود.

• نحوه برخورد با بیمار

رفتار پزشک باید به‌گونه‌ای بوده که بیمار با او احساس راحتی داشته باشد. این‌گونه است که بیمار می‌تواند در خصوص مشکلات بدنی خود صریح صحبت کند و با خیال راحت پاسخ پرسش‌هایش را از پزشک دریافت کند. پس در حین انتخاب جراح ارتوپد به این مورد نیز توجه داشته باشید.