ناپایداری شانه

لق بودن یا ناپایداری شانه چه نوع بیماری است؟

شانه محرک‌ترین مفصل در بدن را دارد. همین امر باعث شده که مفصل شانه از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار باشد. به‌گونه‌ای که می‌توانید دست خود را به هر طرف که تمایل دارید بچرخانید و استفاده‌های زیادی از این قسمت بدن خود داشته باشید؛ اما باوجوداین قابلیت‌های ویژه، مفصل شانه دارای یک ضعف بزرگ نیز می‌باشد و آن‌هم آسیب‌پذیر بودن این قسمت می‌باشد. مفصل شانه بسیار آسیب‌پذیر بوده و حتی با کوچک‌ترین ضربه‌ای دچار مشکل می‌شود. حال یکی از عارضه‌هایی که در این ناحیه از بدن رخ می‌دهد، لقی یا ناپایداری شانه می‌باشد. شانه آناتومی خاصی دارد. مفصل این قسمت از بدن دارای یک گوی و کاسه می‌باشد.

گوی مفصل شانه باید درون کاسه مفصل قرار گیرد. اگر گوی به هر دلیلی از کاسه مفصل خارج شود، شانه دچار دررفتگی شده و ناپایداری شانه بروز پیدا می‌کند. این عارضه می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. اگر آسیب شدیدی به شانه وارد شود، یا با این قسمت حرکات تکراری زیادی انجام دهید احتمال ناپایداری و لق شدن شانه وجود دارد. وقتی شانه ناپایدار شود، امکان چرخش آن وجود ندارد و قدرت آن نیز بسیار کاهش می‌یابد. این عارضه در بلندمدت شدیدتر می‌شود و شانه به‌قدری لق شده که فرد بدون کمک پزشک نیز می‌تواند گوی استخوان را درون مفصل بیندازد.

به بیان ساده‌تر شانه کاملاً آویزان شده و دیگر نمی‌توان مانند گذشته از مفصل این قسمت استفاده کرد. ناپایداری شانه در افراد ورزشکار بیش از سایرین رخ می‌دهد. چون ورزشکاران معمولاً تحرک بدنی بیشتری داشته و ممکن است از ناحیه مفصل شانه دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی شوند.

انواع مختلف عارضه ناپایداری شانه

لقی و ناپایداری شانه در سه نوع مختلف رخ می‌دهد. درنتیجه هر بیمار ممکن است به نوع خاصی از این عارضه مبتلا شود و علائم و نشانه‌های متفاوتی را نسبت به سایر بیماران احساس نماید. در زیر انواع مختلف این عارضه را نام‌برده‌ایم:

• نیمه دررفتگی مفصل شانه

این مورد معمولاً خفیف‌ترین نوع ناپایداری یا لق شدن مفصل شانه می‌باشد و در اکثر موارد علامت خاصی به همراه ندارد. همان‌طور که از نام این نوع ناپایداری مفصل شانه مشخص است، زمانی که فرد به آن مبتلا شود قسمتی از گوی از داخل کاسه مفصلی خارج‌شده و قسمتی دیگر از آن هنوز درون کاسه قرار دارد. به این حالت نیمه دررفتگی مفصل شانه گفته می‌شود.

• دررفتگی کامل مفصل شانه

این نوع از ناپایداری شانه زمانی رخ می‌دهد که گوی مفصل به‌طور کامل از داخل کاسه استخوانی خارج‌شده باشد. در این صورت شانه آویزان شده و دررفتگی آن کاملاً احساس خواهد شد.

• ناپایداری مزمن شانه

گاهی مفصل شانه به‌صورت مکرر دچار دررفتگی می‌شود. به اصطلاح فرد دچار دررفتگی مکرر شانه می‌شود. در این صورت فرد به ناپایداری مزمن شانه مبتلا می‌شود؛ یعنی رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات شانه توان اولیه خود را ازدست‌داده و دیگر قادر نیستند که این گوی مفصل را ثابت درون کاسه استخوانی نگه‌دارند. در این صورت در روز ممکن است چندین بار شانه دچار دررفتگی شود.

شایع‌ترین علائم بروز ناپایداری شانه چیست؟

ناپایداری ناحیه شانه می‌تواند با علائم زیادی همراه باشد. البته گاهی نیز برخی از افراد تا زمانی که به نوع شدید و پیشرفته این بیماری مبتلا نشوند، علامتی را مشاهده نخواهند کرد؛ اما به‌طورکلی موارد زیر را می‌توان شایع‌ترین علامت‌های بروز این عارضه تلقی نمود:

• احساس آویزانی شانه

وقتی مفصل شانه ناپایدار باشد، عضلات و استخوان‌های این قسمت‌ کاملاً آویزان خواهند شد. درنتیجه فرد احساس می‌کند که بازو و شانه او کاملاً آویزان شده و اصلاً در جای خود ثابت نیست. در این صورت تقریباً می‌توان گفت شانه و بازو به یک عضو بی کاربرد در بدن تبدیل می‌شوند‌.

• شنیدن صداهای غیرطبیعی از شانه

دیگر علامت بروز ناپایداری شانه شنیده شدن صداهای غیرطبیعی از این قسمت می‌باشد. این صداها به علت برخورد گوی مفصل با کاسه استخوانی ایجاد می‌شود. این صداها معمولاً در هر بار که شانه دچار دررفتگی می‌شود شنیده می‌شوند.

• درد

درد نیز دیگر علامت بروز این عارضه می‌باشد. اگر این عارضه به علت ضرب‌دیدگی رخ‌داده باشد، درد شدیدی در این ناحیه ایجادشده و فرد حتی نمی‌تواند دستان خود را نیز حرکت دهد. همچنین ناپایداری مفصل شانه موجب ضعف شدید این قسمت شده و فرد معمولاً احساس می‌کند توان کافی برای حرکت دادن شانه خود را ندارد. حتی وقتی بیمار شانه خود را لمس می‌کند نیز ممکن است دچار درد شود.

• ورم کردن بافت شانه

گاهی ناپایداری شانه موجب یک واکنش التهابی در بدن می‌شود. چون باوجوداین عارضه احتمال آسیب‌دیدگی بافت اطراف شانه نیز وجود دارد. در این صورت بیمار شاهد تورم شدید ناحیه شانه خواهد بود.

اگر ناپایداری شانه به‌موقع درمان نشود چه عواقبی دارد؟

هر زمان که حتی یکی از علامت‌های بالا را مشاهده نمودید، باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید. اگر پزشک ابتلای شما به این عارضه را تشخیص دهد، باید فوراً درمان را آغاز کنید. چون عدم درمان به‌موقع این عارضه می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد. اگر ناپایداری و لق شدن شانه فوراً درمان نشود، احتمال ساییدگی و خوردگی استخوان شانه وجود دارد.

در این صورت به‌مرورزمان استخوان این قسمت از بین خواهد رفت و ترمیم مجدد آن بسیار دشوار خواهد بود. دیگر عوارض ناشی از ناپایداری شانه آرتروز می‌باشد. چون ممکن است در اثر این بیماری غضروف شانه از بین برود. درنتیجه در صورت ابتلا درمان را جدی بگیرید.

بهترین روش درمان دررفتگی مکرر شانه آرتروسکوپی شانه می‌باشد.