درمان التهاب کشکک

التهاب کشکک زانو از انواع آسیب دیدگی است که به دلیل استفاده زیاد از این عضو به وجود می آید. در این میان تاندونی آسیب می بیند که کشکک را به درشت نی اتصال داده است. این تاندون کمک می کند که عضلات ساق پا را صاف نمایید.  به عنوان مثال شما در این حالت قادر خواهید بود توپ را شوت نمایید. یا پدال دوچرخه را به حرکت در آورید.

این عارضه زمانی به وجود می‌آید که به شکلی ناگهانی شدت بسیار وارد گردد یا اینکه تعداد دفعات تمرین و تکرار افزایش یابد. فشارهای وارده باعث بروز پارگی های جزئی در تاندون می گردد که در این زمان بدن این پارگی ها را  التیام می بخشد. اگر مقدار پارگی در این ناحیه زیاد باشد بدن قادر نخواهد بود آن را ترمیم کند. و در نتیجه درد و التهابات این ناحیه افزایش خواهد یافت. این مشکل در ورزشکارانی که به رشته های بسکتبال، والیبال و فوتبال اشتغال دارند شایع می باشد.

دلایل به وجود آمدن التهاب کشکک

ایجاد فشار بر روی تاندون کشکک زانو:

ایجاد التهاب کشکک به مقدار زیادی به فشارهای مکرر مرتبط است. بالا رفتن ناگهانی مقدار شدت فعالیت ها و همچنین تکرار زیاد آن فشار زیادی بر تاندونها وارد می‌کند.

سفت بودن عضلات پا:

کم شدن انعطاف عضلات چهار سر ران و همچنین عضله همسترینگ می تواند باعث زیاد شدن فشار بر روی تاندون کشکک شود.

همتراز نبودن و نامیزان بودن پا:

احتمال دارد نوع و نحوه قرار گرفتن استخوان های پا به حالتی نامیزان ، سبب فشار بر تاندون شود.

بالا قرار گرفتن کشکک زانو:

در پاره ای از مواقع کشکک زانو بیش از حد بالا قرار دارد. که نتیجه آن وارد شدن فشار بیش از حد بر روی تاندون کشکک زانو است.

متعادل نبودن قدرت عضلات:

احتمال دارد مقدار استقامت و قدرت بعضی از عضلات از دیگر عضلات پا بیشتر باشد. ثمره آن عدم یکنواختی و ناهماهنگی است که التهاب کشکک را سبب می شود.

علائم التهاب کشکک

بروز درد جزو اولین نشانه های التهاب کشکک زانو است. در بیشتر مواقع در ناحیه بین کشکک و مکانی که  تاندون در آن به درشت‌نی اتصال پیدا می کند، این درد احساس می شود. این درد در زمان فعالیت های بدنی علی‌الخصوص دویدن بیشتر می شود. علائم زیر نیز در زمان این عارضه مشاهده می گردد:

• ممکن است در زمان شروع فعالیت یا پس از آن درد احساس گردد.
  • با بالا رفتن شدت فعالیت مقدار درد ایجاد شده بیشتر می شود.
  • می تواند قبل، زمان فعالیت و بعد از انجام فعالیت درد افزایش یابد.
  • بالا رفتن از پله ها به حرکتی دردناک تبدیل می گردد.
  • می تواند افزایش این درد در شب هنگام و خواب نیز آزار دهنده باشد.
عوارض التهاب کشکک

این عارضه ممکن است که در اوایل، باعنوان التهاب کشکک خود را بروز دهد اما نشان از این دارد که تاندون ها آسیب شدید دیده اند. اگر در زمان احساس درد باز هم به فعالیت ادامه داده شود می تواند منجر به لطمه های شدیدتری گردد و با عوارض دیگری نیز همراه گردد:

ضعیف شدن عضلات:

پا سعی می کند حالت عدم ثبات تاندون و کشکک را پوشش دهد. و در نتیجه احتمال دارد که عضلات چهار سر ران و ساق پا به مرور ضعیف گردند.

پاره شدن تاندون:

بدن قادر نخواهد بود پارگی و آسیب را در صورت عدم رسیدگی جبران نماید. در نتیجه شاهد افزایش یافتن مقدار پارگی تاندون کشکک خواهیم بود.

درمان التهاب کشکک

در این قسمت به انواع درمان در این زمینه پرداخته شده است و چند مورد از این درمان ها نام برده شده اند:

استراحت:

این بدان معنا نیست که هیچ گونه فعالیتی انجام ندهیم. باید از انجام حرکات پرشی و دویدن پرهیز نمود. پزشک معالج حرکاتی را به شما توصیه خواهد کرد که فشاری را تحمیل نخواهد کرد. از انجام هرگونه حرکتی که موجب بروز درد است پرهیز نمایید.

استفاده از کشکک بند:

این وسایل بندهایی حمایتی هستند. که سبب می‌شوند فشار و سنگینی از روی تاندون برداشته گردد. همچنین این محصولات قادر هستند که به کم شدن درد کمک نمایند.

دارو درمانی:

معمولاً برای کاهش درد و التهاب از داروهای غیر استروئیدی استفاده می شود. اما در بسیاری از موارد برای التهاب مزمن کشکک نمی تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

درمان التهاب کشکک با پلاسمای غنی شده:

این روش به prp نیز معروف است از پلاکت تهیه شده از خون بیمار  به دست می آید. این روش می‌تواند روند ترمیم شدن تاندون را تسریع کند.

اوزون تراپی:

به منظور التیام و ترمیم منطقه آسیب دیده نیاز است که مواردی مهم چون ویتامین، مواد معدنی و اکسیژن تامین گردد. در این روش از اکسیژن و اوزون به منظور ترمیم آسیب دیدگی و کاهش التهاب استفاده می شود.

فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی شامل دسته بندی هایی مانند اولتراسوند، لیزر درمانی و تحریک الکتریکی می شود. این روش ها توانسته است به کم‌شدن‌درد کمک نماید اما به طور قطعی نمی توان گفت که آیا می‌توانند تاندون ها را ترمیم نمایند یا خیر.

ماساژ:

به منظور اینکه دوره و فرایند ترمیم شدن تاندون به درستی صورت پذیرد، می توان مبادرت به ماساژ تاندون کشکک زانو نمود.

شاک ویو تراپی از ناحیه خارج از بدن:

با از بین بردن برخی از بافت ها از خارج بدن می توان فرایند التیام و ترمیم را سرعت داد. این عمل روشی راحت و سریع برای درمان می باشد. بسیاری از بیماران بعد از از اولین جلسه درمانی نسبت به کم شدن درد احساس رضایت داشته و روند بهبودی آن ها نیز بهتر انجام می شود.

حرکات و تمرینات مخصوص برای درمان التهاب کشکک:

بنابر توصیه متخصص حرکاتی مانند تقویت عضلات پا، تقویت نمودن تاندون زانو انجام می شود که شرح آن به طور کامل توسط پزشک متخصص داده خواهد شد.

دکتر فرشید راعی متخصص ارتوپد در تهران