علائم بیماری دیسک کمر چیست؟

بیماری دیسک کمر با توجه به درگیر کردن قسمت‌های مختلف ستون فقرات می‌تواند علائم متفاوتی را از خود نشان دهد، که معمولا مهره‌های  L4-L5 و L5-S1 بیشترین صدمه را می‌بینند.

بهتر است در صورت مشاهده علائم بیماری دیسک کمر در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا روند درمان طولانی نشود.

علت دیسک کمر چیست؟

دیسک ستون فقرات در هنگام جوانی بسیار انعطاف پذیر و نرم است اما با رسیدن به دوران میانسالی و پیری، به ندرت کمر دچار سفتی و کم آبی می‌شود و در نتیجه درصد آسیب پذیری آن بالا می‌رود، اما دیسک کمر زمانی رخ می‌دهد که مواد بین مهره‌های کمر دچار نشت و بیرون زدگی می‌شود.

اگر بخواهیم دقیق‌تر به علت دیسک گردن بپردازیم باید بگوییم بدن ما از مهره‌هایی تشکیل شده است که از جمجمه تا دنبالچه ادامه دارد و بین این مهره‌ها موادی وجود دارد که مانند بالشتک، نرم است و انجام کار‌های روزانه را برای ما راحت‌تر می‌کند.

دیسک کمر برای افرادی رخ می‌دهد که دارای وزن بالا، سن بالا، اعتیاد به دخانیات، کم تحرکی، فشار ناگهانی هنگام بلند کردن اجسام سنگین و ساییدگی باشند در اینجا ماده ژله داخل مهره‌ها نشت می‌کند و باعث تحریک اعصاب نخاعی مهره‌های کناری می‌شود.

علائم

همانطور که اشاره کردیم امکان بروز علائم بیماری دیسک کمر در نقاط مختلف ستون فقرات متفاوت است، اما در اکثر اوقات دیسک کمر در قسمت پایین ستون فقرات رخ می‌دهد و باعث تحریک عصب سیاتیک نیز می‌شود.

معمولا این درد در یک طرف باسن سپس به پا ( مخصوصا در ساق پا ) انتقال می‌یابد. بعضی از افراد نیز درد‌هایی در قسمت ران و زانو خود داشته‌‌اند که هرچی تعداد اعصاب درگیر شده بیشتر باشد درد بیشتری را در نقاط مختلف بدن احساس خواهید کرد.

در مواقعی که تشدید می‌شود بیمار تمام موارد بالا را به طور همزمان احساس می‌کند گاهی اوقات فرد احساس سرما یا گرما در قسمت پاهای خود می‌کند و حتی منجر به از دست دادن تعادل فرد نیز می‌شود.

علائم شایع دیسک کمر با توجه به ناحیه رخ داده

دیسک کمر اکثرأ سطوح عصب L1، اعصاب L2-L3-L4، عصب L5، عصب S1، اعصاب S2-S4 را درگیر می‌کند در اینجا می‌خواهیم به این پردازیم که علائم آسیب‌دیدگی‌ هر کدام از این نقاط چگونه است.

عصب L1

هنگامی که این ناحیه آسیب می‌بیند احساس درد و گاهی اوقات بی‌حسی در شکم و عضلات اطراف احساس می‌کند.

اعصاب L2-L3-L4

در این نوع از دیسک کمر احساس درد و بی‌حسی در قسمت کمر، ساق، ران پا و همچنین ضعف داشتن در لگن از علائم شایع آن است.

علائم عصب L5

هنگامی که عصب L5 آسیب می‌بیند بی‌حسی در ساق، پشت پا و همچنین بین انگشت اول و دوم احساس می‌شود. بعضی از افراد نیز احساس ضعف هنگام خم کردن زانو، انگشتان پا و لگن دارند.

عصب S1

این نوع از دیسک کمر علائم مشابهی به مورد قبلی دارد و علاوه بر آن بیمار اختلالاتی در عملکرد جنسی و بی‌اختیاری در ادرار خود پیدا می‌کند.

اعصاب S2-S4

هنگامی که اعصاب S2-S4 درگیر می‌شود، احساس درد و بی‌حسی در باسن و پا‌ها دارد همچنین فرد بیمار از رفلکس مقعدی نیز رنج میبرد.

علائم دیسک کمر خفیف

• سوزن سوزن شدن در ناحیه ران پا
  • احساس درد در ناحیه انتهایی کمر
  • درد گرفتن کمر هنگام عطسه یا سرفه
  • احساس ضعف و بی‌حسی در کمر و پا
  • شدت گرفتن درد هنگام انجام فعالیت‌های روزانه

علائم دیسک کمر شدید

• درد در انتقال یافته در ناحیه‌های تحتانی با انجام فعالیت افزایش پیدا می‌کند.
  • درد مداوم بیشتر از شش هفته باشد.
  • هنگام خم شدن و نشستن درد تشدید می‌شود.
  • حساسیت در ناحیه کمر

تفاوت دیسک کمر خفیف با شدید

در دیسک کمر خفیف تنها ترک کوچکی در قسمت بیرونی دیسک اتفاق می‌افتد و اکثرا درد موقتی دارد که با استراحت و کاهش فشار به ناحیه کمر برطرف می‌شود.

اما در نوع شدید دیسک کمر مواد بین مهره‌ها به بیرون نشت می‌کند و به اعصاب نخاعی فشار وارد می‌کند. از علائم شایع آن احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه پا اشاره کرد.

دیسک کمر عصبی

جالب است بدانید که داشتن فشار و استرس دائمی می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن تاثیرات منفی بگذارد حتی ممکن است باعث کمر درد نیز شود.

هنگامی که دچار تنش‌های روانی می‌شوید این تنش‌ها در بدن واکنش‌هایی انجام می‌دهد که باعث تغییرات شیمیایی می‌شود که این تغییرات شیمیایی منجر به گرفتگی و اسپاسم عضلانی در بدن می‌شود.

هنگامی که بدن دچار اسپاسم می‌شود علاوه بر محدود کردن در فعالیت‌های روزانه یک سیکل معیوبی را به وجود می‌آورد که فشار بیشتری را به کمر و ستون فقرات وارد می‌کند و علائمی همچون سفتی کمر، مشکل در هنگام خوابیدن و ضعف در عضلات و کمر دارد.

عوارض دیسک کمر

به طور کلی دیسک کمر خطرناک نیست و می‌توان با روش‌های غیر تهاجمی درمان شود اما در بعضی مواقع علائمی از خود نشان می‌دهد که باید سریع درمان شود.

هنگامی که فتق دیسک کمر شدید باشد ممکن است حتی به فلج شدن فرد منجر شود زیرا با بیرون زدن مواد بین مهره‌ها و تحریک اعصاب اطراف آن باعث ضعیف شدن و بی حسی در پا می‌شود.

بی‌حسی و گزگز شدن پا‌ها علائم دژنراتیو دیسک می‌باشد که عضلات پا را تضعیف می‌کند و به این معنا است که دیسک‌های آسیب دیده باعث تضعیف اعصاب مهره‌های مجاور می‌شود.

در این هنگام اگر که متوجه شدید پاهای شما در حال کوچک شدن یا تحلیل رفتن است و همچنین کنترل مثانه خود را از دست داده‌اید باید هرچه سریع‌تجربه پزشک مراجعه کنید که در اکثر مواقع جراحی انجام می‌شود.

علائم دیسک کمر در جوانی

دیسک کمر در جوانان ممکن است علائمی نداشته و یا علائم زیادی داشته باشد که با توجه به سن و عارضه رخ داده متفاوت است.

خوب است بدانید که دیسک کمر اکثرأ در خانم‌های جوان دیده می‌شود که از کمر شروع شده و به پا‌ها منتقل می‌شود، طوری است که در هنگام راه رفتن به مشکل می‌خورند.

به خاطر اینکه آب موجود بین مهره‌ها بیشتر است و هنگام رخ دادن دیسک کمر آب زیادی نشت می‌کند درنتیجه فشار بیشتری را به اعصاب اطراف آن وارد می‌کند در آخر درد بیشتری را متحمل خواهند شد.

تفاوت بین دیسک و سیاتیک

اکثر بیماران مشکلاتی درباره اینکه چگونه تفاوت بین  سیاتیک و یا دیسک کمر را تشخیص دهند داشته‌اند در اینجا قصد داریم علائم و علت رخ دادن هر یک را بررسی کنیم.

عصب سیاتیک بزرگترین عصب بدن بشمار می‌رود و جایی است که پنج رشته عصبی به هم می‌رسند و تشکیل یک عصب بزرگتر می‌دهند و هنگامی که آسیب ببیند درد زیادی را به‌ همراه دارد.

سیاتیک علاوه بر درد زیاد گزگز و بی حسی نیز دارد که اکثرأ به ساق پا منتقل می‌یابد و در مواقع شدید ضعف عضلات را نیز به همراه دارد.

به دلیل اینکه سیاتیک منشعب است و هرکدام از انشعابات آن به سمت باسن و پشت پا ادامه دارد، در هنگام ضربه یا آسیب به نوعی بیشتر نقاط بدن را درگیر خود می‌کند.

در اکثر اوقات سیاتیک به خاطر عوامل دیگر به وجود می‌آید که شایع‌ترین علائم آن دیسک کمر است، ممکن است درد ایجاد شده مانند شوک الکتریکی باشد و به ویژه هنگام راه‌رفتن و نشستن تشدید شود و از علائم شایع آن می‌توان درد در یک طرف بدن، کمردرد و احساس ضعف در پاها باشد.

بیشتر افراد ممکن است سندرم پیریفورمیس را با سیاتیک اشتباه بگیرند اما تفاوت اساسی این است که سیاتیک در مدت کوتاهی درمان می‌شو‌د.

روش‌های تشخیص سیاتیک کمر

کلام آخر

بیماری دیسک کمر بسیار رایج است و هرساله افراد زیادی مبتلا به آن می‌شوند، بهتر است که در صورت مشاهده علائم بیماری دیسک کمر هرچه سریع‌تر اقدام به درمان آن کنید درمان دیسک کمر با توجه به میزان آسیب ‌دیدگی آن روش‌های گوناگونی دارد.

برای درمان دیسک کمر باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید، پزشک ارتوپد علاوه بر تجویز دارو شما را با فیزیوتراپیست نیز آشنا می‌کند.

چنانچه که به عمل جراحی نیاز داشتید حتما توصیه‌های پزشک قبل و بعد از جراحی جدی بگیرید و به آن عمل کنید