درمان قطعی روماتیسم مفصلی چیست؟

یکی از معضل‌های امروزی پیدا کردن راهی برای درمان قطعی روماتیسم است. این بیماری ممکن است در هر یک از افراد در هر سنی رخ دهد.

با این که هنوز علت این بیماری مشخص نشده است ولی اگر که به موقع تشخیص داده شود قابل درمان و پیشگیری است. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که درمان قطعی روماتیسم مفصلی چیست؟

علت روماتیسم مفصلی

برخی‌ها فکر می‌کنند که علت روماتیسم ارثی و ژنتیکی است البته برخی از محققان نیز بر این باورند که ممکن است بعضی از ژن‌ها باعث تحریک این بیماری شود اما عامل این بیماری نمی‌باشد.

عوامل محیطی دیگری نیز مانند ضربه و عفونت می‌تواند علت روماتیسم مفصلی باشد. زمانی که بدن دچار این اختلال می‌شود سیستم ایمنی به جای محافظت از بدن مواد شیمیایی تولید میکند و به مفصل‌ها حمله میکند.

غضروف‌ها فرسوده می‌شوند و رباط ها به‌تدریج کارایی خود را از دست می‌دهند و در نهایت با پیشرفت روماتیسم مفصلی درد زیادی به بدن تحمیل میکند.

علائم روماتیسم مفصلی

علائم روماتیسم مفصلی بیشتر در صبح خودش را نشان می‌دهد و از دیگر علائم آن میتوان به درد شدید التهاب و تورم اشاره کرد همچنین:

• گرفتگی مفصل‌ها
  • افزایش دما بدن در آن نقطه
  • تغییر شکل و انقباض غیر عادی مفصل
  • خستگی، تب، کم اشتها بودن و ……
  • ضعیف بودن ناشی از پایین بودن گلبول‌های قرمز
  • درد در قسمت کف پا، پینه پا و انگشت بزرگ

تشخیص روماتیسم مفصلی

برای تشخیص روماتیسم مفصلی آزمایش‌های فیزیکی و آزمایش خون انجام می‌شود. در آزمایش خون پاسخ مثبت یا منفی وجود ندارد بلکه پیشرفت یا پسرفت بیماری را نشان می‌دهد.

یکی دیگر از روش‌های تشخیص روماتیسم مفصلی انجام آزمایش ANA است به دلیل اینکه بیماری روماتیسم مفصلی، به نوعی یک بیماری خود ایمنی می‌باشد جواب مثبت این آزمایش به نشانه داشتن روماتیسم نمی‌باشد.

همچنین می‌توان آزمایش کلسیم انجام داد همانطور که می‌دانید برای حفظ استخوان‌ها داشتن کلسیم برای فعالیت‌های روزانه حیاتی است اما افرادی که دچار روماتیسم می‌شوند مسلما از فعالیت کمتری برخوردار خواهند بود.

چون در این بیماری فعالیت سیستم ایمنی بدن زیاد می‌شود ممکن است در این وضعیت حتی به مفاصل حمله کنند.

همچنین در ادامه درمان روماتیسم نیز این آزمایش توصیه می‌شود زیرا که داروی کورتیکواستروئیدها که در درمان روماتیسم تجویز می‌شود جذب کلسیم توسط بدن را با مشکل مواجه می کنند، در نهایت استخوان‌ها ضعیف و خطر پوکی استخوان را در فرد ایجاد می‌کند.

درمان روماتیسم مفصلی

پس از آن که بیماری تشخیص داده شد باید مراحل درمانی را آغاز کرده در اینجا شما باید علاوه بر مصرف قرص و دارو رژیم غذایی و فعالیت خود را کنترل کنید.

درمان با دارو‌

مصرف دارو‌ها بیشتر برای کاهش روند بیماری است و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند داروهای DMARDs از دارو‌های اصلی برای درمان روماتیسم مفصلی است.

البته که مصرف این داروها عوارض جانبی به‌دنبال خواهد داشت و بهتر است زنان باردار و یا زنانی که  به بچه‌های خود شیر می‌دهند، باید به‌طوری استفاده گردد که سلامت فرزند در خطر نباشد.

کورتیکواستروئید

می‌توان با قاطعیت گفت که کورتیکواستروئید یکی از موثر‌‌ترین دارو برای درمان روماتیسم مفصلی است اما یک ایرادی که می‌توان از آن گرفت این‌که عوارض جانبی آن بسیار زیاد است و برای مصرف طولانی مدت توصیه نمی‌شود.

این دارو را هم می‌توان به صورت قرص استفاده کرد و هم در سیاهرگ و عضله تزریق کرد. در نظر داشته باشید که رژیم غذایی شما نباید با دارو‌های که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

روغن ماهی:

روغن ماهی به‌خاطر داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ باعث می‌شود التهاب مفصل‌ها را کاهش پیدا کند.

زردچوبه:

زردچوبه دارای کورکومین است که از التهاب مفاصل جلوگیری می‌کند.

زنجبیل:

زنجبیل نیز برای  ضد التهابی مناسب است.

چای سبز:

ترکیبات موجود در چای سبز برای کم کردن التهاب مناسب می‌باشد.

آرتریت روماتوئید

استراحت

بدون‌شک استراحت مطلق دادن به مفاصل باعث بهبود آن می‌شود. استراحت مفاصل به این گونه است که مفصل شانه باید در زاویه ۴۵ درجه دو مچ در زاویه ۲۰ و ۳۰ خلفی قرار داشته باشید و انگشتان کمی خم شود.

مفاصل‌ ران را صاف نگه دارید و در زاویه ابداکشن ۴۵ درجه قرار بدهید. زانو را کشیده و صاف و در نهایت پاها را در وضعیت استراحت قرار دهید.

ماساژ

یکی از کاربردی‌ترین و عمومی‌ترین روش درمان، طب سنتی است. طب سنتی مناسب برای کاهش التهابات و قرمزی و همچنین برای افسردگی،‌ خستگی، اظطراب و کاهش درد مناسب است.

طب سوزنی

از روش‌های قدیمی چینی‌ها است که بر این باورند انرژی به نام‌ چی یا کی به‌طور آزاد در بدن حرکت می‌کند و اگر این جریان مسدود شود روماتیسم مفصلی به‌وجود می‌آید.

بنابراین متخصصان طب سوزنی سوزن‌های مخصوص و ظریفی را برای ازبین بردن انسداد جریان انرژی در نقاط از بدن فرو می‌کنند تا جریان چی  آزادانه حرکت کند.

پیاده‌روی

بهترین درمان و در عین حال ساده‌ترین درمان پیاده‌روی است روز ۳۰ دقیقه پیاده‌روی هم باعث بهتر شدن حال شما می‌شود و همچنین باعث کاهش مفصل‌ها و ضربان قلب را افزایش میدهد. به جای پیاده‌روی نیز می‌توانید از تردمیل نیز استفاده نمایید.

آب درمانی

ورزش کردن در آب یکی از موثر‌ترین روش برای بیماران روماتیسم است زیرا که ورزش در آب درد و حساسیت ناشی از روماتیسم را کاهش می‌دهد و ضعیف شدن عضلات جلوگیری می‌کند. از جمله این ورزش‌ها شنا و ایروبیک آبی است.

یوگا

یوگا ورزش مناسب برای آرامش بدن با تمرین‌های تنفسی است که درد بیماران جوان روماتیسم را بهبود می‌بخشد.

تمرین‌های تقویتی

روماتیسم به نوبه خود باعث ضعیف شدن مفصل‌ها می‌شود پس باید با انجام حرکات ورزشی عضلات را تقویت کنیم.

تمرین‌هایی مثل وزنه‌برداری روزانه، تمرین با کش‌های مقاومتی. البته بهتر است که برای داشتن اطلاعات دقیق تر با پزشک خود مشورت کنید.

جراحی

همانطور که می‌دانید در برخی مواقع با مصرف دارو این بیماری را ریشه‌کن کنید اما در بعضی اوقات دیگر که با مصرف دارو، درمان نمی‌شود می‌توان گزینه جراحی را انتخاب کرد.

زمانی که تصمیم به جراحی داشتید حتما با پزشک متخصص روماتولوژی مشورت کنید زیرا که جراحی عوارضی به دنبال خواهد داشت  و روماتولوژیست می‌تواند شما را به جراح ارتوپد معرفی کند تا بتوانید تصمیم درست‌تری درمورد جراحی بگیرید.

سخن پایانی

درنهایت برای پاسخ سوال این که درمان قطعی رماتیسم مفصلی چیست؟ می‌توان گفت که با اینکه مصرف دارو و همچنین جراحی عوارض به دنبال خواهد داشت بهتر است از روش‌های سنتی و سالم‌تری به درمان خود بپردازید حتی ممکن پروسه درمان طولانی باشد. در صورت عدم درمان به پزشک مراجعه کنید.