اقدامات بعد از درمان تومور استخوانی

اقدامات بعد از  درمان تومور استخوانی

اقدامات بعد از درمان تومور استخوانی

اقدامات بعد از  درمان تومور استخوانی

تومور استخوان یا سرطان استخوان زمانی که استخوان‌ها به طور غیر طبیعی و غیر قابل کنترل بزرگ می‌شود اتفاق می‌افتد و این استخوان‌ها به طور غیرطبیعی تقسیم شده و توده بزرگی را به‌وجود می‌آورد

اکثر تومور‌های استخوان خوش خیم هستند و برای  ادامه‌ی زندگی شما تهدیدی به حساب نمی‌آید و خوشبختانه به دیگر ارگان‌های بدن آسیبی وارد نمی‌کند.

با توجه به تومور به وجود آمده درمان‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به توضیح هریک و همچنین به اقدامات بعد از درمان تومور استخوانی می‌پردازیم.

تومور استخوانی چیست؟

ابتدا سوال پیش می‌آید که تومور استخوان چیست ؟ و چگونه به وجود می‌آید ؟ تومور استخوان ممکن است در هر جایی از بدن رخ دهد و بافت آن مکان را از بین برده و استخوان را تضعیف کند و همچنین در برابر شکستگی آسیب پذیر می‌کند.

تومور استخوانی دو نوع است و در نوع اول از استخوان شروع شده و در نوع دوم از دیگر نقاط بدن مانند سینه، ریه، پروستات، تیروئید و کلیه شروع می‌شود.

در اینجا می‌خواهیم بیشتر در مورد نوع اول سرطان استخوانی توضیح دهیم:

مالتیپل میلوما:

از رایج‌ترین نوع سرطان اولیه شناخته می‌شود که بسیار بدخیم است و بافت نرم منطقه‌ای که در آن رخ می‌دهد، مرکز اکثر استخوان‌ها است که سلول‌های خونی را به وجود می‌آورد.

طبق آمار گرفته شده هر ساله از هر صد هزار نفر، شش نفر را درگیر می‌کند اکثر افرادی که مبتلا به این بیماری می‌شوند در سنین ۵۰ تا ۷۰ سال می‌باشند.

برای درمان مالتیپیل میلوما از شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده می‌شود و در بعضی اوقات با جراحی نیز برطرف می‌شود.

استئوسارکوم :

دومین نوع شایع تومور استخوانی استئوسارکوم نام دارد که در یک جمعیت یک میلیونی دوتا پنج نفر افراد دچار آن می‌شوند. این تومور معمولا اطراف زانو، ساق، ران پا  ختی ممکن است روی شانه  نیز رخ دهد.

بیشتر کودکان و نوجوانان را درگیر خود می‌کند و در اکثر مواقع با جراحی و شیمی درمانی برطرف می‌شود.

سارکوم یوئینگ:

این نوع از تومور استخوانی در ران، ساق پا، دنده‌ها، بازو و لگن رشد میکند سارکوم یوئینگ بیشتر در افرادی در سنین ۵ تا ۲۰ سال دیده می‌شود و نانند دیگر از تومور‌های استخوانی با شیمی درمان و رادیوتراپی درمان می‌شود.

کندروسارکوما :

این تومور بدخیم از سلول‌های تشکیل دهنده غضروف می‌باشد که اکثر افراد در سنین ۴۰ تا ۷۰ سال دچار آن می‌شود و معمولا با جراحی برطرف می‌شود.

علاوه بر انواع تومور‌های استخوانی ذکر شده در بالا تومور‌های استخوانی خوش خیم مانند انکندروما، دیسپلازی فیبرو، کندروبلاستوما، کیست استخوانی و آنوریسمال وجود دارد.

علت تومور استخوانی

متاسفانه هنوز دقیقا علل تومور‌های استخوانی مشخص نشده است و اکثر آن ناشناخته می‌باشد

علائم

از علائم شایع تومور استخوانی می‌توان به درد زیاد مانند تیر کشیدن در ناحیه که وجود دارد اشاره کرد، اکثراً در شب‌ها زیاد می‌شود و با فعالیت زیاد بدن تشدید می‌شود.

علائم دیگری همچون تعریق و تب که بیشتر در شب رخ می‌دهد نام برد. اکثر افراد نیز هیچ دردی ندارند و فقط یک توده بزرگ در آن محل ایجاد می‌شود.

همانطور که می‌دانید در اثر ضربه تومور به‌ وجود نمی‌آید اما می‌تواند حتی یک ضربه کوچک درد زیادی را به فرد متحمل کند. همچنین می‌تواند باعث تضعیف و در نتیجه شکسته شدن استخوان منجر شود.

زمانی که تومور خوش خیم باشد هیچ علائمی ندارد و ممکن است وقتی افراد دچار شکستگی یا دررفتگی شوند در عکس‌برداری مشخص شود.

تشخیص

برخی بیماری‌های دیگری مانند عفونت شکستگی در اثر فشاروجود دارد که علائم مشابهی با تومور استخوانی دارد در اینجا پزشک به شما یک چکاب کامل می‌دهد تا بتواند راحت تر تشخیص دهد.

ارثی بودن:

پزشک در اینجا از شما خواهد پرسید که آیا سایقه این بیماری در خوانده شما وجود دارد یا خیر؟ همچنین وزشک از سابقه بیماری‌های داشته و دارو‌هایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید پرس‌وجو می‌کند.

معاینه بالینی:

هدف از انجام معاینه بالینی این است که  پزشک به‌دنبال داشتن درد و تورم در محل تومور، تغییرات به وجود آمده در پوست مورد نظر و امکان وجود توده می‌گردد.

عکس رادیولوژی:

در عکاسی رادیولوژی مشخص می‌شود که تومور از کدام نوع است ممکن است تومور ایجاد شده استخوان آن محل را از بین ببرد ویا ایجاد حفره در استخوان شود حتی ممکن است که هردو اتفاق بیفتد.

نمونه برداری:

نمونه برداری  بعد از تشخیص تومور انجام می‌شود در این مرحله یک نمونه بافت برداشته می‌شود ودر آزمایشگاه مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

یک از نمونه برداری‌ها نمونه برداری سوزنی نام دارد در اینجا ابتدا یک بی حسی به شما تزریق می‌شود سپس با سوزن مخصوص نمونه برداری می‌شود.

نمونه برداری باز یکی دیگر از انواع آن است که در اتاق عمل انجام می‌شود در اینجا بیهوشی انجام می‌شود سپس یک برش از تومور برداشته می‌شود.

درمان

در اینجا می‌خواهیم به درمان و اقدامات بعد از درمان تومور استخوانی بپردازیم.  درمان‌ تومور به دو دسته جراحی و غیر جراحی تقسیم می‌شود.

در غیر جراحی برای تومورهای خوش‌خیم اکثرا با مصرف دارو و قرص از بین می‌رود. اما در تومور‌های بدخیم پزشکان از روش‌های درمانی رادیوتراپی و شیمی درمانی استفاده می‌کنند.

رادیوتراپی:

در اینجا اشعه ایکس را با دوز بالا به محل تومور برده و سلول‌های تومور را می‌کشد. این روش فقط برای درمان سرطان انجام می‌شود و برای درمان بیماری دیگر کارایی ندارد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی نیز برای از بین بردن سلول‌هایی که در خون جریان دارد و امکان پیدا کردن آن توسط اسکن و آزمایش وجود ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.

به طور کلی شیمی درمانی برای زمانی است که سلول‌ پخش شدن و تکثیر پیدا کرده‌اند که به صورت قرص بلعیده یا به بدن تزریق می‌شود.

در جراحی تومور نیز اگر خوش خیم باشد دکتر با برداشتن آن از تکثیر ان جلوگیری میکند. اگر هم که بدخیم باشد قسمتی از آن استخوان را برداشته و یکی دیگر جایگزین آن میکند اما اگر شدت وخیم بودن آن بالا باشد و تمام عضلات آن را در بر گرفته باشد پزشکان مجبور به قطع عضو می‌باشند.

آیا تومور استخوانی درمان دارد؟

اقدامات بعد از درمان تومور

• بعد از انجام  تومور مغزی دو هفته اول بهترین زمان برای بهبود زخم است، در اینجا سعی کنید محل زخم را تمیز نگه دارید و هروز پانسمان آن را تمیز نگه دارید.
  • بهتر است که زخم تا حداکثر ۷ روز با آب تماس نداشته باشد فقط زمانی که مشهده کردید زخم هیچ ترشح و قرمزی نداشت و کاملا خشک بود با شامپو بچه شست‌وشو دهید.
  • همچنین در مصرف دارو‌های تجویز شده دقت زیادی داشته و به موقع مصرف کنید.
  • از حرکت دادن آن اجتناب کنید.

سخن آخر

حتما در صورت دیده شدن علائم تومور در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید زیرا هر چه سریع‌تر درمان را آغاز کنید، شانس بیشتری در درمان آن خواهید داشت.

بعد از انجام جراحی حتما به دستورالعمل‌هایی که پزشک می‌دهد عمل کنید. همچنین باید بعد از عمل حداقل پنج هفته استراحت مطلق داشته باشید.