آسیب‌های مچ پا

مچ پا مفصل نسبتاً بزرگی است که از سه استخوان، استخوان ساق پا (درشت نی)، استخوان نازک‌تر کنار استخوان ساق پا(نازک نی) و استخوانی که بالای استخوان پاشنه(تالوس) قرار دارد تشکیل شده است.

همچنین برجستگی‌های روی مچ پا که دیده می‌شود نیز نام‌های به خصوص خود را دارد عبارتند از:

۱- مالئول داخلی که در قسمت داخلی مچ پا وجود دارد  بخشی از قاعده استخوان درشت نی است.

۲- مالئول پشتی که در پشت مچ پا نیز بخشی از قاعده استخوان درشت نی است.

۳- مالئول کناری که در قسمت بیرونی مچ پا است انتهای پایین نازک نی است.

آناتومی مچ پا

وقتی که پا هنگام راه رفتن پیچ می‌خورد، کشیدگی و یا پارگی رباط مچ پا ایجاد می‌شود. پیج خوردگی سبب می‌شود، رباط‌های کناری پا بیشتر از قسمت‌های دیگر کشیده شود در این حالت تار‌های تشکیل دهنده رباط پاره می‌شود.

گاهی اقات این پارگی بین تار‌ها خفیف است اما در بعضی دیگر می‌تواند مشکل ساز باشد در این هنگام تار‌های رباط به طور کامل پاره می‌شود.

آسیب‌های مچ پا

آسیب‌های مچ پا می‌تواند از ناحیه‌های مختلفی باشد در ادامه مطلب شما را با انواع آسیب‌های شایع مچ پا آشنا خواهیم کرد.

رگ به رگ شدن مچ پا

علت رگ به رگ شدن مچ‌ پا مربوط به یکی از رباط‌های مچ پا است که حاصل چرخش تصادفی و ناگهانی مچ پا است. بنابراین پیچ خوردگی پا بیشتر به رباط‌های کناری پا مخصوصاً رباط کناری خارجی آن آسیب میزند.

اگر که مچ پای شما دچار رگ به رگ شدن، شد بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا ممکن است به یک مشکل جدی و طولانی تبدیل شود.

درمان رگ به رگ شدن معمولا مدتی بی‌حرکت بودن و استفاده از پماد‌های مخصوص است و نیازی به جراحی ندارد.

شکستگی مچ پا

در شکستگی مچ پا معمولا یک یا چند استخوان می‌شکند که اگر این شکستگی خفیف باشد یعنی تنها یک استخوان شما شکسته باشد مانع راه رفتن شما نمی‌شود.

اما اگر شکستگی زیاد باشد ممکن است حتی باعث سوراخ شدن پوست نیز شود در این مواقع نباید وزن خود را روی آن قرار بدهید.

زمان بهبود شدن کامل شکستگی مچ پا از دو هفته تا دوسال متغیر است. گاهی اوقات نیز رباط‌های پا نیز آسیب می‌بیند میدانید که این رباط ها هستند که استخوان‌ها و مفاصل مچ پا را در جای خود نگه می‌دارند.

آرتریت روماتوئید

در آرتریت روماتوئید خود بدن به بافت مفصل‌ها حمله می‌کند و باعث درد، تورم و التهاب شدیدی در آن مکان می‌شود.

ببماری آرتریت روماتوئید ممکن در هرجایی از بدن ازجمله مچ پا رخ دهد. متاسفانه هنوز دلیل رماتیسم مفصلی مشخص نشده است این بیماری ارثی نیست اما داشتن ژن تحریک کننده بی تاثیر نیست. همچنین عوامل محیطی همچون عفونت و ضربه می‌تواند ژن را فعال کند.

آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریاتیک نیز یکی از شایع‌ترین آسیب‌های مچ پا است که علائم مشابهی مانند درد و تروم دارد این بیماری شبیه آرتریت روماتوئید است که دلیل التهاب مفاصل به خاطر فعالیت غیرعادی عضلات  علیه بافت مفصلی مثل سینوویوم است.

آرتریت سپتیک

آرتریت سپتیک به‌خاطر عفونت‌های باکتریایی که در مچ پا است به وجود می‌آید. بهتر است بدانید که این باکتری‌ها به سرعت تکثیر پیدا می‌کند و علائمی همچون درد و التهاب در مچ پا دارد.

نقرس

یکی دیگر از آسیب‌های مچ پا  نقرس است که در اثر تجمع کریستال‌ها در مفاصل به وجود می‌آید. به نوعی یکی از بیماری آرتریت است.

بماری نقرس معمولا با درد و تورم شدیدی به‌همراه است. متاسفانه در اکثر اوقات بیماری نقرس غیر قابل پیش بینی است و نمی‌توانید تشخیص دهید که کدام مفصل را درگیر کرده و ممکن است تا چند ماه هیچ علائمی نداشته باشد.

اغلب اوقات درد شدید نقرس از انگشت بزرگ پا شروع می‌شود و به سایر نقاط پا می‌رود و با گذشت زمان درد زیادی را به فرد تحمل می‌کند.

تفاوت پیچ خوردگی و شکستگی

گاهی  اوقات ممکن است پیچ خوردگی مچ پا رخ داده باشد و افراد به اشتباه فکر کنند که شکستگی اتفاق افتاده است.

معمولا رباط‌ها از بافت محکمی تشکیل شده‌اند و استخوان‌ها را در محل خود نگه می‌دارند. که اگر دچار پیچ‌خوردگی در مچ پا شده باشید، درد و تورم شدیدی را تحمل خواهید کرد. درد و تورم نسبت به شدت پیچ‌خوردگی در هر یک از افراد تفاوت دارد.

اگر شکستگی پا اتفاق افتاده باشد، علائم  به شدت دردناک‌تری از پیچ‌خوردگی مچ پا احساس خواهید کرد. آسیب‌دیدگی به اندازه‌ای است که قادر به راه رفتن نیستید. تنها با مراجعه به پزشک می‌توانید تفاوت این دو را تشخیص دهید.

علائم و تشخیص

• قادر به حرکت نبودن
  • درد هنگام تماس با محل آسیب‌دیدگی
  • تورم و قرمز شدن در محل قوزک خارجی
  • کبودی و لخته شدن خون
  • متحرک بودن و ناپایداری رباط‌های مچ پا

درمان

برای درمان آسیب‌های مچ پا روش‌های مختلفی بسته به نوع آسیب‌دیدگی و شدت آسیب‌ آن وجود دارد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

رایس درمانی

رایس درمانی ( Cure Rice) بهترین انتخاب برای اکثر آسیب‌دیدگان است. به مجموع روش‌های استراحت، یخ گذاشتن، بالا قرار دادن پا و باندپیچی رایس درمانی می‌گویند.

دارو‌های مسکن

برای کاهش درد می‌توانید از دارو‌های بدون نسخه پزشک استفاده کنید مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن.

تزریق کورتیزون

تزریق‌کردن کورتیزون به مچ پا می‌تواند به بهتر شدن درد و التهاب بعضی از بیماری‌های آرتریت مچ پا کمک کند. کورتیزون التهاب مفصل مچ پا را کمتر  می کند و تورم و درد را تا اندازه‌ای کاهش می دهد.

جراحی مچ پا

برخی از افرادی که مشکل جدی دارند پزشکان جراحی را توصیه می‌کنند. چرا که مچ پا از حساسیت زیادی برخوردار است پس نیاز به ثبات بیشتری دارد.

در جراحی مچ پا معمولا از  پیچ (Syndesmotic) استفاده می‌کنند که این پیج استخوان ساق پا را به هم متصل می‌کند معمولا زمان زیادی می‌برد تا بهبود یابد و بعد از بهبودی آن را برمی‌دارند.

جمع بندی

مچ پا بخاطر استفاده زیاد در طول روز از حساسیت زیادی برخوردار است آسیب‌دیدگی‌های ذکر شده ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد. بهتر است زمانی که متوجه این  آسیب‌ها شدید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.