پارگی رباط مچ پا

پارگی رباط در مچ پا و درمان آن

پارگی رباط مچ پا

پارگی رباط در مچ پا چگونه اتفاق می‌افتد؟

پارگی رباط یکی از شایع‌ترین آسیب‌های عضلانی اسکلتی است. معمولاً افرادی که دچار پیچ خوردگی پا پارگی رباط مچ پا می‌شوند حرکات ورزشی سنگین انجام می‌دهند. هم چنین این افراد بیشتر در معرض این آسیب‌ها قرار دارند.

البته افرادی که فعالیت‌های ورزشی را به درستی انجام نمی‌دهند معمولاً دچار این آسیب‌ها می‌شوند. پارگی‌های رباط می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد که قصد داریم در رابطه با علائم آن و همچنین درمان آن صحبت کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا در رابطه با آن اطلاعات زیادی کسب کنید.

علت پارگی رباط مچ پا چیست؟

زمانی که نیروی کششی بیش از حد به رباط‌ها وارد می‌شود، فرد دچار صدمه و پارگی رباط می‌گردد. معمولاً این نیرو در حین انجام حرکات سنگین اتفاق می‌افتد. در این حالت زمانی که پا به سمت داخل یا برعکس پیچ می‌خورد پارگی رباط مچ پا اتفاق می‌افتد.

زمانی که فرد در هنگام دویدن پای خود را به صورت نامناسب بر روی زمین می‌گذارد ممکن است دچار آسیب رباط شود. علاوه بر دویدن یا بالا پایین رفتن از پله‌ها ممکن است این نیروی کششی به رباط وارد شود. فعالیت‌های ورزشی نیز باعث وارد شدن نیرو به پا می‌شوند.

برای مثال در بازی بسکتبال که بازیکن‌ها به سمت بالا می‌پرند، زمانی که به زمین فرود می‌آیند نیرویی به پا وارد می‌شود. اگر این عمل به درستی انجام نشود نیروی وارد شده به پا ممکن است باعث پارگی رباط پا شود. در چاله افتادن یا قدم زدن در مسیر ناهموار نیز باعث این عارضه می‌شود.

علائم پارگی رباط مچ پا کدم‌اند؟

پارگی رباط مچ پا نیز مانند سایر عارضه‌ها دارای علائمی است. زمانی که پارگی رباط اتفاق می‌افتد و بافت پا دچار آسیب می‌شود رگ‌های خونی آسیب می‌بیند و مایع به بافت اطراف مفصل انتشار می‌یابد. گلبول‌های سفید به ناحیه‌ای که دچار آسیب شده است می‌روند و در این حالت جریان خون افزایش پیدا می‌کند و علائم و نشانه‌های التهاب به وضوح دیده می‌شود.

یکی دیگر از علائمی که در پارگی رباط می‌توان مشاهده کرد ورم است. حجم مایع در بافت افزایش پیدا می‌کند و فرد تورم شدیدی را تجربه می‌کند. درد از علائم شایع این آسیب می‌باشد. زمانی که مفصل صدمه می‌بیند فرد دچار درد‌های شدیدی می‌شود که علت این دردها به دلیل حساس شدن عصب‌ها است.

زمانی که به ناحیه آسیب دیده فشار وارد می‌شود درد شدت بیشتری می‌یابد. در برخی از افراد می‌توان قرمزی و گرمی را نیز مشاهده کرد. به دلیل افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده این علائم به وضوح دیده می‌شوند. علائم این عارضه در همه افراد یکسان نمی‌باشد.

از کجا بفهمیم دچار پارگی رباط مچ پا شده‌ایم؟

در برخی از موارد فرد دچار درد ناگهانی در پا می‌شود. معمولاً این درد پس از غلتیدن یا افتادن اتفاق می‌افتد. برخی اوقات صداهای شدیدی را در هنگام افتادن می‌توان شنید. در برخی اوقات فرد دچار آسیب می‌شود و تا چند روز علائمی را مشاهده نمی‌کند.

همچنین در اکثر مواقع علائم پارگی رباط مچ پا واضح نیستند و نمی‌توان به راحتی پارگی رباط را تشخیص داد. اما در اکثر مواقع پارگی رباط باعث تورم شدید و کبودی می‌شود. در پارگی‌های شدید معمولاً کبودی تا انگشتان نیز می‌رسد و به راحتی می‌توان در سمت خارج مچ پا تورم را نیز مشاهده کرد.

جلوگیری از افزایش کبودی و تورم شدید

برای جلوگیری از آسیب بیشتر بهتر است نکاتی را رعایت کنید. استراحت یکی از بهترین موارد برای پیشگیری است. برای جلوگیری از شدت یافتن پارگی رباط می‌توان ناحیه آسیب دیده را با استفاده از یخ خنک کرد و تورم آن را کاهش داد.

با بالا نگه داشتن پا می‌توان تورم را نیز کاهش داد. البته بهترین روش برای کاهش آسیب این است که پس از مشاهده علائم پارگی رباط مچ پا به بهترین متخصص آرتروسکوپی یا بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کرد. تا در اسرع وقت می‌توان آن را تشخیص داد و درمان کرد.

چگونه تشخیص دهیم که دچار پارگی رباط شده‌ایم؟

پس از مشاهده علائم پارگی رباط مچ پا حتماً باید برای تشخیص دقیق آن به ارتوپد در تهران مراجعه کرد. تنها با معاینه و ویزیت پزشک می‌توان این عارضه را تشخیص داد. پزشک با معاینه مچ پا، پارگی رباط را تشخیص می‌دهد. با استفاده از لمس کردن و همچنین حرکت دادن پا متوجه تورم و همچنین پارگی می‌شود.

در برخی از موارد با استفاده از تورم و کبودی نیز پزشک می‌تواند شدت پیچ خوردگی را تشخیص دهد. در مواردی که پزشک قادر به تشخیص نیست معمولاً تصویربرداری را تجویز می‌کند. با استفاده از اشعه ایکس می‌توان بافت متراکم استخوان را مشاهده کرد.زمانی که پزشک احتمال شکستگی استخوان را می‌دهد تصویربرداری را تجویز می‌کند. استفاده از روش‌های عکس برداری در تشخیص پارگی رباط به پزشک کمک می‌کنند.

از چه روش‌های درمانی می‌توان برای درمان پارگی رباط مچ پا استفاده کرد؟

پس از مشاهده علائم پارگی رباط مچ پا و تشخیص آن توسط پزشک باید به فکر راه‌های درمانی بود. روش‌های زیادی برای درمان پارگی رباط وجود دارد. یکی از این روش‌ها درمان خانگی پارگی رباط در مچ پا می‌باشد. قبل از مراجعه به پزشک می‌توان از این روش‌های درمانی استفاده کرد.

البته این روش‌ها تنها برای افرادی توصیه می‌شود که درد و تورم کمتری دارند. علاوه بر استفاده از یخ، استراحت و قرار دادن مچ پا بالاتر از سطح بدن می‌توان از حمام نمک نیز استفاده کرد. در این روش از نوعی نمک به نام نمک اپسوم استفاده می‌شود. این نمک منیزیم زیادی دارد. با خیساندن پا در نمک اپسوم تا حد زیادی می‌توان درد و التهاب را کاهش داد.

در این روش درمان خانگی پارگی رباط باید یک فنجان از نمک را در وان آب گرم ریخت و آن را مخلوط کرد. پس از حل شدن کامل نمک‌ها فرد باید پای خود را به مدت ۳۰ دقیقه در آن قرار دهد. روش بعدی برای درمان پارگی رباط مچ پا بستن آن است. با استفاده از یک باند می‌توان مچ پا را بست تا درد آن کاهش یابد.

استفاده از روش‌های درمانی غیر جراحی

زمانی که روش‌های درمان خانگی پارگی رباط تأثیر مثبتی در روند بهبودی نداشتند باید به فکر سایر روش‌های درمانی بود. همان‌طور که گفته شد پس از تشخیص پزشک و مشاهده علائم پارگی رباط در مچ پا روش‌های درمانی نیز تجویز می‌شود. یکی از این روش‌ها درمان فیزیک به موقع است.

پزشک با توجه به میزان و درجه پارگی برنامه توانبخشی را برای بیمار طراحی می‌کند تا پارگی رباط مچ پا سریع‌تر درمان شود. معمولاً از حرکات ورزشی برای درمان استفاده می‌شود. در برخی مواقع نیز از فیزیوتراپیست‌ها نیز کمک گرفته می‌شود.

برای کاهش درد و همچنین التهاب پارگی رباط پزشک داروهای مسکن و ضد التهابی را تجویز می‌کند، مثل ایبوپروفن. روش درمانی بعدی استفاده از لوازم کمکی است. برای بیمار تجهیزاتی تجویز می‌شود تا بتواند با استفاده از آن‌ها با پای آسیب دیده حرکت کند، مثل نوار‌های ورزشی، بریس مچ پا و باند‌های الاستیک. زمانی که پیچ خوردگی شدید باشد ممکن است پزشک ایرکست را توصیه کند.

درمان پارگی رباط مچ پا با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که روش‌های درمانی گفته شده در متن برای درمان پارگی رباط مچ پا کارساز نبودند، از لیزر درمانی استفاده می‌شود. لیزر MLS یکی از روش‌های درمانی است که برای درمان کشیدگی و پارگی تاندون‌ها بسیار مؤثر می‌باشد. افرادی که درد و التهاب زیاد دارند می‌توانند از این روش برای تسکین درد و افزایش روند بهبودی خود استفاده کنند.

بسته به شدت پارگی رباط طول دوره درمان نیز متفاوت خواهد بود. لیزر درمانی ایمن می‌باشد و عوارض جانبی ندارد. نیازی به بیهوشی نیست و همچنین کلاژن زیادی با استفاده از آن در بافت آسیب دیده بازسازی می‌شود و بیمار می‌تواند نتیجه سریع‌تری از این روش کسب کند.

استفاده از عمل جراحی برای درمان پارگی رباط

زمانی که روش‌های درمانی ساده‌تر برای درمان پارگی رباط مچ پا مؤثر نبودند پزشک معمولاً جراحی را توصیه می‌کند. یکی از این عمل‌های جراحی آرتروسکوپی است. با استفاده از این عمل می‌توان مفصل مچ پا را مشاهده کرد و هرگونه تکه استخوانی یا غضروفی را با استفاده از ابزار‌‌های کوچک حذف کرد.

احیا کردن یکی دیگر از روش‌های درمان پارگی رباط می‌باشد. در این روش پزشک با استفاده از بخیه رباط پاره شده را ترمیم می‌کند. با استفاده از رباط‌ها و سایر تاندون‌هایی که در اطراف مچ پا هستند می‌توان آن را احیا نمود. در این مطلب سعی کردیم در رابطه با پارگی رباط مچ پا و همچنین درمان پارگی رباط و علائم آن صحبت کنیم.

پس از وارد شدن آسیب به مچ پا بهتر است حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک با توجه به شدت و درجه آسیب دیدگی و پارگی روش‌های درمانی را تجویز می‌کند. استراحت و همچنین استفاده از یخ باعث کاهش التهاب می‌شود. با مطالعه موارد گفته شده در این مطلب به راحتی می‌توانید با این عارضه آشنا و همچنین از روش‌های درمانی که در رابطه با درمان آن وجود دارند نیز مطلع شوید.