خار استخوانی و درمان آن

این عارضه به سبب رشد زیاد و ناهنجار استخوان به وجود می آید. در دراز مدت این زائده در داخل مفاصل شکل می گیرد. و به آن استئوفیت نیز می گویند. خار استخوانی در ناحیه دستان می تواند به سبب رسیدن آسیب به مفصل های انگشت یا در بیشتر مواقع به دلیل آرتروز به وجود آید. در این حالت است که غضروف محافظ و پوشش دهنده سطوح مفصل های انگشت می شکنند. و یا به مرور زمان از بین می رود.

خار استخوانی در بیشتر موارد در بین افرادی که سن بالای ۶۰ سال دارند مشاهده میگردد. اما این احتمال وجود دارد که در افراد کم سن و جوان نیز مشاهده گردد.

انواع خار استخوانی در ناحیه دست

• گره‌های بوچارد:

این گره ها به سبب حجیم شدن استخوانی است که در مفصل های پروگزیمال میانه فلانژیک به وجود می آید. بعضی از این گره ها ممکن است دردناک نباشند. و در مواردی نیز دیده می شود که دارای درد است. و همراه با آن سفتی و تورم نیز مشاهده می گردد. در این زمان دامنه و محدوده حرکت انگشت محدود شده و شخص را در انجام امور روزمره دچار مشکل می کند .

• گره‌های هبردن:

این گره ها به سبب بزرگ شدن استخوان هایی است که در ناحیه مفاصل انگشت دست و متمایل به نوک انگشتان و زیر ناخن شخص به وجود می آید. این گره ها شباهت زیادی به گره های بوچارد دارد. و در مواقعی هم می تواند دردناک بوده و یا بدون درد باشد. این گره ها نیز می تواند سفتی و تورم ایجاد کرده و دامنه حرکت انگشت فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در به وجود آمدن این گره ها عوامل ژنتیک نیز دخیل هستند.

• برجستگی کارپال:

این نوع از برجستگی استخوانی حاصل رشد زیاد استخوانی بوده که سبب می شود. توده ای در پشت دست به وجود آید. ناحیه به وجود آمده و شکل ظاهری سبب می گردد که در بیشتر مواقع با کیست گانگلیون اشتباه گرفته شود. می تواند بدون درد بوده و سبب به وجود آمدن حالت بی ثبات در مفاصل انگشت گردد.

علل به وجود آورنده خار استخوانی چیست؟

خار استخوانی می تواند به سبب آسیب رسیدن به مفاصل یا کار و فعالیت دائم و تکراری و بیش از حد، با حالتی فرسوده شونده در طول زمان به وجود آید. فشار دائم و تکراری در ناحیه مفاصل می تواند سبب آرتروز شود. محلی که در آن از غضروف ما بین مفصل انگشت شروع به شکستن خواهد کرد. غضروف ها مانند بالشتکی محافظ بین مفصل ها جای گرفته اند. و زمانیکه که به سمت شکستگی پیش می روند، استخوان ها در اثر سایش با همدیگر تحت تاثیر تماس و اصطکاک بیش از حد د قرار می گیرند. در زمان بروز این اتفاق، بدن انسان تلاش می‌نماید که مشکل را برطرف کرده و مبادرت به ترمیم خود می کند. این واکنش موجب رشد نابهنجار استخوان در مکان های مابین مفصل انگشت ها می گردد.

تشخیص خار استخوانی

به منظور تشخیص خار استخوانی می توان از تکنولوژی تهیه تصاویر با اشعه ایکس استفاده کرد. در این روش می توان با دیدن تصاویر به دست آمده تولید و رشد استخوان اضافه را در نواحی مفصل انگشت به راحتی مشاهده نمود. علاوه بر این مورد پزشک معالج با بررسی های فیزیکی و همچنین بررسی سوابق پزشکی و بیماری های شما این عارضه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

چه زمان باید برای خار استخوانی به پزشک مراجعه نمود؟

اگر شما در نواحی مبتلا و بدن علائمی مانند قرمز شدن، تورم، گرم شدن شدن‌ناحیه ، تخلیه شدید ، حالت ضعف و تب مشاهده نمودید احتمال دارد که دچار بیماری جدی تری مانند عفونت و یا التهاب آرتریت مثل آرتریت پسوریازیس یا روماتوئید شده باشید. در زمان مشاهده این علائم حتماً در زمانی مناسب به پزشک مراجعه و نسبت به درمان به موقع آن اقدام نمایید.

درمان خار استخوانی

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که علائم خاصی از خود بروز نداده اند؛ و افراد بعد از انجام عکسبرداری از حضور آنها مطلع می‌شوند. اگر وجود خار استخوانی علائم مزاحمی برای شما ایجاد نکند درمانی نیاز نمی باشد.

اما اگر دچار خار استخوانی آزاردهنده بودیم و نشانه هایی مانند درد، التهاب، دامنه حرکت، سفت شدن و تورم مشاهده نمودید، زمان آن رسیده است که خار استخوانی از محلی که جای گرفته است خارج شود. زیرا این عامل سبب کم شدن توانایی شما در حرکت دست نیز شود.

موارد درمانی خار استخوانی

به طور خلاصه درمان هایی که به منظور برطرف نمودن مشکلات خار استخوانی انجام می شود به شرح زیر است:

• بی‌حرکت بودن:

با عواملی مانند آتل می توان مفاصل انگشت را بی حرکت نمود تا التهابات و دردها به مرور کاهش یابد.

• استراحت کردن:

فعالیت کردن و انجام حرکات می تواند درد و مشکلات این عارضه را بیشتر کند. لذا استراحت کردن  و پرهیز از فعالیت های اضافه سبب می شود که درد و التهابات به وجود آمده کمتر گردد.

• یخ درمانی:

با استفاده از یخ به طور غیر مستقیم. و قرار دادن آن روی انگشتانی که دارای این عارضه هستند، سبب می شود که درد و التهاب داخل مفاصل کاهش پیدا کند.

• دارو درمانی:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که می توان بدون نسخه پزشک هم آنها را تهیه نمود می تواند ما را در کنترل و مدیریت علائم درد و التهاب یاری دهد.

• توانبخشی:

پزشک متخصص می تواند با توجه به شرایط شما به منظور بالا رفتن قدرت و مقدار انعطاف عضله های دست روش های درمانی فیزیکی را به شما پیشنهاد دهد. این روش ها می تواند در کم شدن التهاب و درد یاری رسان باشد.

• تزریق نمودن کورتیکواستروئید:

ممکن است روش های دیگر چندان موثر واقع نشود. در این زمان است که پزشک تزریق کورتیکواستروئید را به ناحیه مفاصل انگشت انجام میدهد.

• عمل جراحی:

اگر درد ادامه دار باشد و تهویه ها و دردهای آن آن افزایش یابد  جراحی گزینه‌ای است که می‌تواند با خارج نمودن عضو زائد، از درد و التهاب بکاهد.

با ما همراه باشید

دکتر فرشید راعی متخصص ارتوپد در تهران