مراقبت‌های بعد از جراحی شانه

عمل جراحی شانه بسیار سخت و مهم است‌. شانه به خاطر انعطاف پذیر بودن بسیار حساس می‌باشد همچنین در طول روز بسیار در کار‌های مختلف از آن استفاده می‌کنیم.

همه پزشکان سعی بر این دارند که بدون جراحی نقاط آسیب‌دیده شانه را درمان کنند. اما در بعضی اوقات که شدت آسیب‌دیدگی زیاد است پزشکان توصیه از درمان درد شانه عاجزند و توصیه به جراحی می‌کنند.

همچنین بهتر است بعد از تشخیص هرچه سریع‌تر به‌ دنبال درمان آن باشید زیرا با گذشت زمان درمان نقاط آسیب‌دیده دشوار‌تر می‌شود. در ادامه مطلب شما را با مراقبت‌های بعد از جراحی شانه اشنا خواهیم کرد.

آناتومی شانه

شانه از سه استخوان اصلی اصلی به نام کتف، ترقوه و هومروس تشکیل شده است. نوک استخوان در بالای بازوی شما در یک سوکت دایره شکل در تیغه شانه محکم شده است. این سوکت، به گلنوئید معروف است.  سطح توپ و سوکت را یک بافت لغزنده به نام  غضروف پوشانده است.

سطح صاف و بدون اصطکاک این بافت امکان این را ایجاد می‌کند که استخوان‌ها به راحتی روی یکدیگر بلغزند.

گلنوئید توسط غضروف رشته مانندی قوی به نام لابروم حلقه شده است. وظیفه لابروم این است که در اطراف سوکت یک واشر به وجود آورد که مفصل‌ها را کنار هم نگه می‌دارد و باعث محکم‌تر شدن مفاصل می‌شود.

کپسول شانه

مفصل‌ها از بندهای‌ زیادی به‌نام رباط تشکیل شده‌اند که این رباط‌ها با ایجاد کپسولی محکم مفاصل را کنار هم نگه ‌می‌دارد.

سطح زیرین کپسول با ماده به نام سینووم احاطه شده که مایع مفصلی تولید می‌کند که دلیل انعطاف پذیری و روان شدن شانه است.

روتاتور کاف

چهار تاندون، کپسول شانه را احاطه کرده و به فرد کمک کرده تا استخوان بازو در سوکت شانه متمرکز شود. به این ماده ضخیم تاندون، روتاتور کاف می‌گویند. این کاف، سر استخوان هومروس را پوشانده و این استخوان را به شانه می چسباند.

بورسا

بین روتاتور کاف و استخوان بالای شانه شما آکرومیون، یک کیسه روانکاری وجود دارد که به بورسا معروف است. وظیفه بورسا این است تا در زمان حرکت بازو، تاندون‌های روتاتور کاف به راحتی روی هم سر بخورند.

استفاده از آویز دست

اسلینگ یا آویز دست برای بعد از جراحی بسیار ضروری است زیرا که باید دست بدون حرکت بماند همچنین محافظ خوبی برای دست است.

طرز صحیح خوابیدن

در هنگام خوابیدن طوری بخوابید که فشاری به دست و شانه خود وارد نشوید بهتر روی کاناپه بخوابید و  از اسلینگ استفاده کنید یا می‌توانید چند بالشت زیر خود قرار دهید تا آسیبی به تاندون‌های ترمیم شده شانه نرسد.

کمک از دیگر افراد

مسلماً بعد از انجام جراحی نمی‌توانید همه کار‌های خود را به تنهایی انجام دهید بهتراست در انجام کار‌هایی مانند تعویض پانسمان، دوش گرفتن، آشپزی از خانواده یا دوستان کمک بگیرید.

درد مزمن شانه چیست؟

علائم بعد از جراحی

بسیار کم پیش می‌آید که عوارضی داشته باشد اما اگر علائمی مشاهده کردید نباید نادیده بگیرید این علائم عبارتند از:

• احساس سوزن سوزن شده انگشتان دست
  • درد شدید و ناگهانی
  • قرمزی و ترشح از ناحیه زخم شده

فیزیوتراپی

انجام تمرین‌های فیزیوتراپی بسیار موثر در فرآیند بهبود شماست. در حقیقت با انجام این تمرین‌ها به بهبودِ تعادل، قدرت و حرکات در شانه بسیار موثر خواهد بود.

استراحت

بدون‌شک داشتن استراحت مطلق روند بهبودی شما را سریع‌تر می‌کند. همچنین می‌توانید برای کمتر شدن التهاب آن از یخ استفاده کنید. برای کاهش درد نیز استفاده از کیسه آب گرم و اسپاسم بسیار موثر خواهد بود.

رانندگی پس از عمل جراحی

عملاً تا ۶ هفته بعد از عمل جراحی نباید رانندگی کنید اگر بعد از آن احساس کردید که فشاری به شانه خود وارد نمی‌کند، می‌توانید رانندگی کنید.

ریکاوری

همانطور که می‌دانید سلامت هر فرد متفاوت است بنابراین ریکاوری بعد از عمل نیز متفاوت خواهد بود.

فرآیند ریکاوری چند ماه طول خواهد کشید مسلماً اگر جراحی سخت‌تر باشد عمل ریکاوری ضروری‌تر و طولانی‌تر خواهد بود.

ریکاوری یک فرایند آرام است، ولی پیروی از دستورات و برنامه‌ی داده شده برای رسیدن به نتیجه‌ای عالی  بسیار حائز اهمیت است.

هزینه عمل

هزینه عمل نیز برای هر فرد متغیر است و به عواملی همچون شهر و بیمارستانی  که در آن قرار دارید و داشتن بیمه و…. بستگی دارد.

رژیم غذایی

توصیه‌ ما در مورد مراقبت‌های بعد از جراحی شانه  این است که علاوه بر انجام کار‌های بالا به رژیم غذایی خود نیز توجه ویژه‌ای نشان دهید همچنین بهتر است در عصر روز عمل  جراحی و روز بعد از آن غذایی سبک صرف کرده باشید.

طبیعی است که بعد از جراحی یبوست بگیرد می‌توانید در این هنگام از غذا‌هایی که فیبر بالایی مانند بلغور، جو دو سر، لوبیا سیاه، آلو، سیب، گلابی، سیب زمینی پخته با پوست، کلم بروکلی، تمشک، زغال اخته و ذرت بو داده دارند صرف کنید.

البته که نوشیدن زیاد آب نیز بی‌تاثیر نخواهد بود همچنین می‌توان آب را با اسفرزه ترکیب کنید و روزانه یک تا دو لیوان بنوشید.

بهبودی تاندون شانه بعد از عمل جراحی شانه

در حالت عادی ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا تاندون به حالت سالم خود برسد در این هنگام درد ناشی از پارگی تاندون با مسکن‌ها می‌توان کنترل کرد همچنین تمرین‌های فیزیوتراپی کمک میکند تا دوباره قدرت شانه خود را بدست آورید.

برای درمان  پارگی تاندون می‌توانید از دارو‌‌های مسکن (مانند تزریق کورتیزون) و روش‌های خونگی استفاده کنید.

کلام آخر

عمل شانه بسیار حساس است پس خوب است که مراقبت‌های بعد از جراحی شانه را جدی بگیرید، اما اگر بعد از چند هفته متوجه شدید که به راحتی می‌توانید شانه خود را تکان دهید می‌توانید دوباره فعالیت خود را از سر بگیرید.

با این وجود اگر متوجه شدید که بعد از جراحی  فرایند بهبودی در شما دیده نمی‌شود، هرچه سریع‌تربه پزشک خود مراجعه کنید.