نحوه تشخیص آرتروسکوپی مچ دست

آرتروسکوپی یک نوع جراحی برای رفع مشکلات ناشی از مفاصل می‌باشد. در این جراحی از فیبر نوری کوچکی به نام آرتروسکوپ استفاده می‌شود، این ابزار این امکان را برای پزشکان فراهم می‌کند که بتوانند داخل مفاصل را بدون ایجاد برش براحتی ببینند.

مچ دست از مهم‌ترین عضو‌های بدن است که در طول روز هنگام انجام فعالیت‌ها بسیار موثر است. مچ دست دارای هشت استخوان است و همچنین محل اتصال بیشتر رباط‌ها می‌باشد.

آرتروسکوپی می‌تواند مشکلاتی مانند شکستگی، درد‌های مزمن، پارگی رباط و کیست‌های گانگلیون تشخیص و درمان کند. در ادامه مطلب شما را با نحوه تشخیص آرتروسکوپی مچ دست آشنا می‌کنیم.

تشخیص

هنگامی که مچ شما دچار آسیب شد و علت دقیق آن مشخص نشد می‌توانید از آرتروسکوپی استفاده کنید، اما قبل از انجام این روش بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید.

انجام معاینات بالینی در مورد مچ و دست، اطلاع دقیق از سابقه پزشکی خود، انجام تست‌های تحریک کننده برای اطلاع دقیق از منشا درد ( حرکت دادن دست به منظور زیاد شدن درد) و در آخر انجام عکس برداری (توسط ام آی آر، رادیولوژی. اسکن و ارتوگرام) که بتوان روند تشخیص آسیب را سریع‌تر کند.

هنگام جراحی آرتروسکوپی معمولا بی‌حس یا بیهوشی منطقه‌ای انجام می‌شود و ممکن است یک یا دو برش در مچ دست ایجاد شود که اصطلاحا پورتال نامیده می‌شود سپس آرتروسکوپ و دیگر ابزار‌ها از طریق پورتال وارد دست می‌شود.

از طریق آرتروسکوپ می‌توان مچ دست را مشاهده کرده و علت درد را تشخیص داد سپس بخیه در محل برش‌ها انجام  و پانسمان می‌کنند ممکن است در صورت الزام آتل نیز ببندند.

جراحی آرتروسکوپی

در قسمت قبل با نحوه تشخیص آرتروسکوپی مچ دست آشنا شدید در اینجا می‌خواهیم  مراحل جراحی آرتروسکوپی را به طور دقیق‌تر توضیح دهیم.

بیهوش کردن:

در مرحله اول پزشکان با توجه به وضیعت بیمار تعیین می‌کنند که آیا بیمار نیاز به بی‌حسی دارد یا بی‌هوشی.

برش دادن دست:

در این قسمت آرتروسکوپ که متشکل از دوربین و لنز است از طریق این برش‌ها وارد دست می‌شود و به طور تقریبی اندازه آن مانند مداد است.

اضافه کردن مایع استریل:

این مایع به منظور بزرگ‌تر کردن فضا و گسترش آن به دست اضافه می‌شود تا پزشکان  میدان دید بهتری داشته باشند.

بررسی تصاویر آرتروسکوپی:

پزشک  توسط مانیتور تصاویر سه بعدی از مفصل را مشاهده می‌کند و پس از تشخیص مشکل به وجود آمده نتیجه گیری می‌کند که آیا نیاز به جراحی دارد یا خیر،  در صورت نیاز به جراحی ممکن است همزمان با آرتروسکوپی انجام‌ شود گاهی اوقات نیز با آرتروسکوپی برطرف می‌شود.

بخیه زدن:

در مرحله آخر زخم را با بخیه‌های کوچک می‌بندن و پانسمان می‌کنند، اکثر پزشکان از بخیه‌هایی استفاده می‌کنند که جذب شود و نیازی به کشیدن نباشد.  به طور کلی به دلیل کوچک بودن برش‌ها، بخیه‌ها بسیار ریز و کوچک هستند.

نکات پس از انجام جراحی آرتروسکوپی

اکثر افراد بیمار پس از جراحی نیازی به ریکاوری ندارد زیرا معمولا هنگام جراحی از بیهوشی عمومی استفاده نمی‌شود تنها بی‌حسی موضوعی کافی است، سپس توسط بانداژ و پانسمان تثبیت می‌شود.

همانطور که اطلاع دارید باندپیچی برای کاهش درد بسیار مفید است همچنین ممکن است که پزشک برای تثبیت بیشتر توصیه به استفاده از بریس کند.

پس از عمل جراحی برای اینکه از خشکی و تورم دست و انگشتان جلوگیری شود مچ دست فرد بیمار باید انگشتان خود را حرکت دهد.

البته پزشک توصیه‌های لازم برای بعد جراحی را به بیمار می‌کند و این توصیه‌ها شامل روش‌های تسکین درد، روش‌های درمان، ورزش منظم بعد از آرتروسکوپی، فیزیوتراپی، مرقبت‌های برای زخم و محدود شدن دامنه فعالیت‌های فرد نسبت به گذشته می‌باشد.

خوشبختانه پروسه زمان بهبودی پس از جراحی بسیار کوتاه است به طوری که فرد پس از سه یا چهار هفته به بهبودی کامل می‌رسد.

دو یا سه روز اول جراحی دست خود را بالا نگه دارید و باند خود را خشک و تمیز باشد برای کاهش تورم می‌توانید از یخ استفاده کنید و در صورت لزوم با ای کاهش درد مسکن‌ها را امتحان کنید.

چه افرادی نیاز به آرتروسکوپی مچ دست دارند؟

درد‌های مزمن مچ دست که بسیار شایع است می‌توان توسط آرتروسکوپی علت آن مشخص و حتی درمان شود.

آرتروسکوپی همچنین ‌تواند به درد‌های ناشی از گانگلیون پایان دهد. گانگلیون کیسه آبی است که در مچ دست رشد می‌کند ضرری به دست وارد نمی‌کند اما می‌تواند فعالیت‌های دست را محدود می‌کند، هنگام جراحی پزشکان گانگلیون را به طور کامل برمی‌دارند.

هنگامی که به لیگامان آسیب می‌رسد یا دچار پارگی می‌شود می‌توان با کمک آرتروسکوپی این مشکل برطرف شود.

به  دسته‌ای از بافت‌ها که استخوان‌هارا به هم متصل می‌کند و وظیفه آن ایجاد ثبات بین استخوان‌ها است همچنین و به حرکات دست کمک می‌کند لیگامان گفته می‌شود.

آرتروسکوپی در هنگام شکستن مچ دست نیز کاربردی است، استخوان‌های شکسته ریز را حذف می‌کند و باعث می‌شود که استخوان‌ها دوباره به هم جوش بخورند و برای کاهش درد نیز موثر است.

اختلالات TFCC این مشکل می‌تواند بسیار دردناک باشد به طوری که بخش خارجی دست را درگیر خود کرده و دردی زیادی را به فرد تحمیل می‌کند که توسط آرتروسکوپی این اختلال نیز رفع می‌شود.

آخرین مورد که سندرم تونل کارپال نامیده می‌شود این سندروم هنگامی که عصب عبوری تونل  کارپال دچار التهاب می‌شود رخ می‌دهد. که آرتروسکوپی باعث می‌شود تونل این عصب بزرگتر شود و حساسیت آن برطرف شود.

عوارض

همانطور که می‌دانید همه جراحی‌های موجود عوارضی را در پی خواهند داشت در نتیجه آرتروسکوپی نیز از این قاعده مستثنی نیست، حتی استفاده از مواد بی‌حسی یا بی‌هوشی نیز عوارض دارد. همچنین ممکن است بعضی از افراد مشکلاتی تنفسی پیدا کنند یا در محل جراحی لخته خون یا عفونت مشاهده کنند.

گاهی اوقات در موارد نادر ممکن است خود آرتروسکوپی باعث بروز مشکل شود در موارد شکست در عمل یا ناتوانی در ترمیم بافت‌های آسیب دیده مچ دست خطر ایجاد این عوارض را بالا می‌برد.

یکی دیگر از عوارض آرتروسکوپی ضعیف شدن مچ دست است  یعنی اینکه ممکن است کارایی مچ دست دیگر مانند گذشته نباشد و حتی ممکن است به اشتباه به عصب، تاندون و تاندون‌های دیگر آسیب رسد.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد نحوه تشخیص آرتروسکوپی مچ دست زیاد سخت نمی‌باشد تنها با انجام نکات بالا می‌توانید تشخیص بدهید.

جراحی آرتروسکوپی نیز جزو آسان‌‌ترین عمل‌ها به شمار می‌رود و حتما سعی کنید به توصیه‌های پزشک عمل کنید تا روند بهبودی شما طولانی نشود.

نکته دیگر این است که ریکاوری آرتروسکوپی حدود یک ساعت طول می‌کشد حتما فرد دیگری را به عنوان همراه در کنار خود داشته‌ باشید تا به شما در انجام کار‌ها کمک کند.