مهم‌ترین دلایل درد باسن و لگن

لگن یکی از بزرگ‌ترین مفاصل در بدن بوده که وزن ما را تحمل نموده، و در تحرک و حرکت کردن پاها نقش بسزایی دارد.  استخوان لگن در ناحیه باسن قرار دارد. حال این استخوان بیشتر از سایر استخوان‌ها تحت‌فشار قرار می‌گیرد. به همین دلیل آسیب‌پذیرتر می‌باشد. اگر مفصل و استخوان لگن دچار هرگونه آسیبی شود، معمولاً درد آن در مرحله اول به ناحیه باسن سرایت می‌کند‌. حال درد باسن و لگن معمولاً دردی بسیار آزاردهنده بوده، که می‌تواند به‌مرورزمان شدیدتر شود. اگر درد لحظه‌ای باشد و نهایتاً پس از چند روز برطرف شود، می‌توان گفت که مشکل حادی وجود ندارد.

اما اگر درد این ناحیه بعد از گذشت ده روز همچنان از بین نرفته باشد، قطعاً نشانگر بروز یک‌ مشکل جدی خواهد بود. حال درد این قسمت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، و علت بروز آن در هر شخصی متفاوت است. در ادامه شایع‌ترین دلایل بروز درد باسن و لگن را نام‌برده‌ایم:

آرتروز

آرتروز تقریباً اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل بروز درد در ناحیه لگن و‌ باسن می‌باشد. همان‌طور که گفتیم در قسمت لگن یک مفصل بسیار بزرگ قرار دارد. حال در اثر افزایش سن و فرسایش بدن درروند پیری، غضروف‌های مابین این مفصل ممکن است به‌طورکلی از بین بروند.

در این صورت بخش‌های مختلف استخوان مفصل لگن به هم ساییده شده و درنتیجه آرتروز رخ می‌دهد. درد باسن و لگن در این حالت معمولاً بسیار شدید است و تا زمانی که یک درمان اساسی صورت نگیرد، برطرف نخواهد شد. همچنین آرتروز ناحیه لگن در افراد بالای ۵۰سال، بیش از سایرین شایع است.

شکستگی استخوان

دیگر دلیل احساس درد در لگن یا باسن، شکستگی استخوان این ناحیه هست. بافت استخوانی لگن در دو حالت ممکن است بشکند. در حالت اول که بیشتر در جوانان ورزشکار رخ می‌دهد، علت بروز این درد ضرب‌دیدگی است. در این مورد درد باسن و لگن موجب سفتی این ناحیه و کاهش دامنه حرکتی آن خواهد شد. اما در حالت دوم‌ شکستگی استخوان در اثر پیری و  فرسایش بافت آن رخ می‌دهد. علت این مسئله نیز کاهش تراکم بافت استخوان در اثر افزایش سن می باشد.

شکستگی مفصل لگن

تاندونیت یا بورسیه

در ناحیه لگن و باسن تاندون های زیادی وجود دارند، که درحرکت مفصل این قسمت بسیار کمک‌کننده هستند. حال اگر از استخوان لگن بیش‌ازاندازه کار بکشید، این تاندون‌ها دچار کشیدگی زیادی می‌شوند. درنتیجه همین مسئله موجب التهاب تاندون‌ها شده، و درد باسن و لگن را در پی خواهد داشت.

سیاتیک

سیاتیک عصب بسیار بزرگی است که در ناحیه کمر قرار دارد. گاهی در اثر ضربه، رشد تومور و….این عصب دچار التهاب شده و تحت‌فشار قرار می‌گیرد. در این صورت درد ناشی از التهاب عصب سیاتیک در ناحیه کمر، باسن و لگن احساس می‌شود. درد سیاتیک فوق‌العاده شدید است، و در بسیاری از موارد قابل‌تحمل نخواهد بود‌. همچنین درد سیاتیک در درازمدت مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد، و به‌هیچ‌عنوان نباید نادیده گرفته شود.

علائم و نشانه‌های درد باسن و لگن

درد استخوان لگن و باسن معمولاً با علائم دیگری نیز همراه خواهد بود. این علائم در اکثر موارد در همان روزهای ابتدایی مشاهده می‌شوند، و به افراد در تشخیص زودهنگام این عارضه کمک می‌کنند. در ادامه به مهم‌ترین علائم و نشانه‌های بروز درد لگن یا باسن اشاره نموده‌ایم:

تورم

تورم یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی است، که  با درد ناحیه لگن و باسن همراه خواهد بود. مخصوصاً اگر علت بروز این درد آسیب یا ضرب‌دیدگی استخوان باشد. در این حالت معمولاً واکنشات بدن موجب تجمع مایعات در این قسمت شده و درنتیجه تورم زیادی ایجاد خواهد شد.

کاهش دامنه حرکتی

دیگر علامت همراه با درد باسن و‌ لگن کاهش دامنه حرکتی این قسمت می‌باشد. درد به هر علتی که رخ‌داده باشد، اگر نادیده گرفته شود ممکن است روزبه‌روز شدیدتر شود. در صورت شدت یافتن درد، دامنه حرکتی این قسمت‌ نیز کاهش می‌یابد. به‌گونه‌ای که بسیاری از افراد در صورت بروز این نوع درد، دچار لنگی شده و‌ نمی‌توانند پای خود را به‌راحتی حرکت‌ دهند.

کبودی

کبودی واکنش طبیعی بدن در اثر آسیب‌دیدگی است. اگر درد باسن و لگن در اثر ضرب‌دیدگی رخ دهد، قطعاً تجمع خون زیرپوست اتفاق می‌افتد، و موجب کبودی این ناحیه خواهد شد. به همین دلیل بروز کبودی پوست در اثر درد لگن و باسن، یک علامت‌ کاملاً طبیعی است.

بی‌حسی

درصورتی‌که درد لگن و ناحیه باسن به علت التهاب رخ دهد، قطعاً بی‌حسی در قسمت کمر، ران‌ها، باسن و ….کاملاً احساس می‌شود. چراکه اعصاب موجب می‌شوند‌ بافت ماهیچه‌ها پیام عصبی را از مغز دریافت کنند. حال‌ اگر  عصب مهمی مثل سیاتیک آسیب ببیند، قطعاً عملکرد خوبی نداشته و همین موجب بروز بی‌حسی خواهد شد.

عمل آرتروسکوپی لگن چیست؟

بهترین روش‌های درمان درد باسن و‌ لگن

درمان درد لگن یا باسن معمولاً پیچیدگی خاصی ندارد، و روش‌های زیادی برای بهبود این عارضه وجود دارند. اما انتخاب روش درمان کاملاً بستگی به علت بروز درد دارد. به همین دلیل روند درمان در هر بیمار کاملاً متفاوت خواهد بود. به‌عنوان‌مثال گاها نیاز است برای برخی افراد از چند درمان ترکیبی استفاده شود.

اما در حالت‌ کلی بهترین روش‌های بهبود درد باسن و لگن موارد زیر می‌باشند:

مصرف دارو

در درجه اول بیمار می‌بایست تحت دارودرمانی قرار بگیرد. پزشک‌ برخی داروهای مسکن و ضدالتهاب را برای افراد تجویز خواهد کرد.‌ این داروها درد این قسمت را تسکین‌ می‌دهند.

تزریق دارو

در حالت دیگر‌ پزشک برای کاهش عوارض درمان، داروها را مستقیماً به داخل  مفصل لگن‌ فرد تزریق خواهد کرد. این داروها ها با‌ کاهش التهاب، درد باسن و لگن را تا ‌حد زیادی بهبود می‌بخشند. این روش درمانی بسیار محبوب بوده و در اکثر موارد در درمان افراد فوق‌العاده تأثیرگذار است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به مجموعه‌ای از تمرین‌های خاص گفته می‌شود، که درد لگن یا باسن را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند. برای شروع این روش درمانی، می‌بایست به یک فیزیوتراپ متخصص و حرفه‌ای مراجعه نمایید، تا برنامه‌ای اصولی دریافت نموده و‌ سپس طبق آن‌ عمل نمایید.

جراحی

گاهی در برخی موارد مثل پارگی تاندون‌ها، شکستگی استخوان‌ لگن و …درمان‌های گفته‌شده در بالا مناسب نخواهند بود. در این حالت پزشک‌ برای برطرف نمودن درد باسن و لگن عمل جراحی را توصیه خواهد کرد. در این جراحی تمامی بخش‌های آسیب‌دیده لگن و باسن، ترمیم خواهند شد.

این جراحی معمولاً تهاجمی بوده  و دوره نقاهت طولانی‌مدتی دارد.‌ اما‌ بااین‌حال نتیجه بسیار مطلوبی به همراه خواهد داشت، و در اکثر موارد موجب بهبودی کامل بیماران می‌شود.