علت دیسک کمر چیست؟

کمر انسان از ۲۴ مهره تشکیل شده است که بین هر یک بافت غضروفی و ژلاتینی وجود دارد این بافت غضروفی مانند یک جسم نرم برای ستون فقرات هنگام فعالیت عمل می‌کند.

عملاً دیسک کمر بسیار رایج است و در مهره‌های پایین کمر رخ می‌دهد و به فرد درد زیادی را متحمل می‌کند.

زمانی که بین مهره‌های کمر خالی می‌شود در نتیجه  به مهره‌ها، نخاع و ریشه‌های عصبی فشار وارد می‌شود و از علائم دیسک کمر می‌توان به درد زیاد، بی حسی، احساس گزگز و کاهش دامنه حرکت اشاره کرد. در ادامه مطلب به علائم و اینکه علت دیسک کمر چیست؟ بیشتر توضیح خواهیم داد.

علائم دیسک کمر

معمولا دیسک کمر در انتهای کمر رخ می‌دهد و به گفته اکثر افراد بیشتر در یک طرف بدن درد آن احساس می‌شود. همچنین علائمی مانند:

• احساس گرفتگی در پشت زانو
  • احساس بی حسی در انتهای کمر و یا سوزن سوزن شدن.
  • ناتوانی در حرکت دادن اجسام و ضعف داشتن در عضلات
  • احساس درد در ناحیه ران، ساق و باسن ( که در مواقع عطسه، سرفه و داشتن فعالیت زیاد تشدید می‌شود)

هنگامی که دیسک کمر رخ می‌دهد به خاطر خارج شدن مواد شیمیایی بین مهره‌ها، باعث می‌شود که عصب‌های اطراف آن تحریک شود و التهاب و درد زیادی در آن منطقه احساس شود.

همچنین به خاطر گودی کمر بیشترین درد در این ناحیه احساس می‌شود که سفتی کمر نیز به همراه دارد و در مواقع شدیدتر درد آن به پاها نیز انتقال پیدا می‌کند.

علت دیسک کمر

اما سوال پیش می‌آید که علت دیسک کمر چیست؟  انجام چه فعالیت‌هایی دیسک کمر را تشدید می‌کند؟ زمانی که فرد تغییراتی در بدن خود ایجاد می‌شود مانند بالا رفتن سن، در این حالت دیسک بین مهره‌های  با مرور زمان از بین میرود و فضای بین مهره‌ها کمتر می‌شود.

از دیگر علت‌های دیسک کمر می‌توان به چاقی، ضربه، تصادف، جراحی قلب و ضعف در عضلات پشت اشاره کرد.

همچنین عوامل دیگری نیز وجود دارد که  تاثیر مستقیم بر فتق دیسک کمر دارد :

• حرکت دادن اجسام به صورت نادرست
  • آسیب‌ رسیدن به کمر و گردن
  • رگ به رگ شدن کمر و یا کشیدگی
  • چاقی بیش از اندازه
  • مصرف دخانیات
  • کم تحرکی

انواع دیسک کمر

دیسک کمر به دو نوع شدید و خفیف تقسیم بندی می‌شود. در نوع خفیف آن ابتدا با پاره شدن آنولار شروع می‌شود و دیسک کمر سالم است فقط یک ترک کوچکی در قسمت بیرونی آن وجود دارد.

اما در نوع شدید آن هنگامی که قسمت نرم لایه بیرونی که بسیار سخت است و همچنین دارای روکش قوی است که وظیفه آن این است که ازمواد داخل دیسک کمر محافظت کند.

هنگامی که لایه بیرونی شکسته می‌شود و این مواد بیرون ریخته می‌شود و دیسک کمر رخ می‌دهد در نوع شدید دیسک کمر باید عمل جراحی انجام شود.

تفاوت دیسک کمر با سیاتیک

معمولا سیاتیک در اثر تحریک، التهاب و فشرده شدن عصب در قسمت پایین رخ دهد و با مراجعه به پزشک و یا حتی با انجام خود مراقبتی بهبود پیدا می‌کند.

مشکل سیاتیک اکثرا موقت می‌باشد و درمان آن آسان‌تر از دیسک کمر است. معمولا افراد فکر می‌کنند که تفاوتی بین دیسک کمر و سیاتیک وجود ندارد اما اشتباه است ممکن است که دیسک کمر باعث تحریک سیاتیک شود اما برعکس آن امکان ندارد.

راه‌های تشخیص سیاتیک کمر

پیشگیری

در اکثر اوقات به خاطر انجام اشتباه بسیاری از فعالیت‌های روزمره دیسک کمر اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال طرز اشتباه در نشستن، خوابیدن و حرکت دادن اجسام منجر به دیسک کمر می‌شود.

جالب است بدانید که مصرف دخانیات تاثیر به سزایی در دیسک کمر دارد. سیگار کشیدن سرعت تحلیل رفتن عضلات کمر را بالا می‌برد همچنین رسیدن خون و اکسیژن را مختل می‌کند.

افراد سازگار در اکثر اوقات مجبور به جراحی هستند اما به خاطر ضعیف بودن بدن عوارضی در پی خواهد داشت  ممکن است در بعضی اوقات نیاز به جراحی دوم نیز داشته باشند.

داشتن سبک زندگی فعال در سلامت بدن شما بسیار موثر است ورزش منظم و انجام حرکات هوازی می‌تواند از ایجاد دیسک کمر جلوگیری کند.

درمان

در ابتدا این بیماری ممکن است با مصرف قرص‌های مسکن جلو این بیماری را گرفت قرص‌های مسکن باعث کاهش ورم اطراف رشته‌های عصبی می‌شود در غیر این صورت می‌توان با انجام تمرین‌های فیزیوتراپی، آب درمانی، جراحی با لیزر یا عمل آندوسکوپی برطرف کرد.

درمان خانگی :

این نوع درمان برای ۷۲ ساعت اول مفید است در اینجا ابتدا فعالیت‌های روزمره خود را متوقف کنید و سپس از کیسه یخ در روز دوم و سوم استفاده کنید سپس حرارت را امتحان کنید.

داروی‌های مسکن (مانند ایبوپروفن یا استامینوفن) می‌تواند مفید باشد. بهتر است که طرز خوابیدن خود را نیز اصلاح کنید، اگر که خوابیدن به شکل طاق باز باعث بیشتر شدن درد کمر می‌شود می‌توانید حالت جنین را امتحان کنید.

در حالت جنین رو به پهلو بخوابید زانو ها را داخل شکم جمع کنید و یک بالش بین آن قرار دهید. همچنین برای کاهش اسپاسم عضلات می‌توانید  ماساژ و حمام گرم  را امتحان کنید.

طبی :

مسلما اولین درمان برای دیسک کمر درمان طبی است درمان طبی شامل مصرف قرص، دارو و یا حتی طب سنتی می‌شود.

ورزش کردن :

ورزش کردن به منظور کاهش درد برای افراد است بنابراین کسانی که دچار دیسک کمر شدید آن شده‌اند، بهتر است این نوع درمان را کنار بگذارند.

۱- البته که ورزش باید زیر نظر پزشک انجام شود. اکثر پزشکان توصیه به انجام تیلتینگ می‌کنند در این مرحله بیمار به حالت دراز کش است و بعد پاهای خود را جمع می‌کند و در آخر کمر خود را به سمت پایین  فشار می‌دهد.

۲- در ورزش دوم رو به شکم دراز می‌کشد و بعد یک بالش زیر شکم خود می‌گذارد سپس سر، گردن و پشت خود را هماهنگ بالا می‌آورد این ورزش را ده مرتبه به مدت ده دقیقه انجام دهید.

۳- نوعی دیگر از ورزش دیسک کمر، باید به پشت دراز کشیده و و یک پای خود را نزدیک شکم بیاورد و سپس آزاد کنید و بعد نوبت پای دیگر است. این ورزش باید قسمت کمر متصل به لگن را کشیده شود.

ورزش درمان تضمینی دیسک کمر و گردن

جراحی دیسک کمر:

عمل دیسک کمر متناسب به میزان خفیف یا شدید بودن انواع مختلفی دارد : جراحی لامینکتومی، جراحی آندوسکوپی و جراحی بسته دیسک.

جراحی لامینکتومی:

این نوع جراحی با بی حسی انجام می‌شود و بیمار را به شکم میخوابانند و با انجام چند برش کوچک در کمر قسمت دیسک را خارج می‌کنند سپس لایه لایه دوخته می‌شود.

جراحی آندوسکوپی:

در این نوع جراحی امکان کامل خارج کردن دیسک در نوع شدید آن وجود ندارد اما برش بسیار کوچکی می‌دهند و بعد با وارد کردن آندوسکوپ به داخل کمر، عضلات را کنار زده و لیگامان را برداشته و دیسک را خارج می‌کند.

جراحی بسته دیسک:

در جراحی بسته دیسک که با بی‌حسی انجام می‌شود با استفاده از دستگاه و کمپرسور   به داخل کمر می‌فرستند و بعد با خرد کردن دیسک توسط میکرو موتور آن را خارج می‌کند.

کلام آخر

دیسک کمر می‌تواند در هر سنی رخ بدهد و تنها مختص به افراد میانسال و پیر نمی‌باشد پس خوب است که در رژیم غذایی خود و انجام ورزش تجدید نظر کنید.

اما به طور کلی نمی‌توان گفت که می‌توان از دیسک کمر جلوگیری کرد اما می‌توان با اصلاح فعالیت‌های روزمره از ایجاد آن جلوگیری کرد.

عمل جراحی درمان قطعی برای دیسک کمر نمی‌باشد حتما به توصیه‌هایی که پزشک متخصص برای بعد از جراحی می‌دهد عمل کنید اما زیاده روی در هنگام استراحت  نیز می‌توانید مشکل ساز باشد و باعث سفت شدن عضلات شود.