علت سوزش پشت کتف چپ

علت سوزش پشت کتف چپ چیست؟

بازوی ما متشکل از استخوان و عضلات می‌باشد. گاهی دردهایی را در ناحیه شانه کتف چپ احساس می‌کنیم، که با سوزش شدید همراه هستند. معمولاً سوزش کتف چپ جدی گرفته نمی‌شود. به‌این‌علت که اغلب افراد تصور می‌کنند، یک‌ گرفتگی عضله ساده بوده و به‌زودی برطرف می‌شود. اما به‌ هیچ‌ عنوان اینگونه نیست و سوزش ناحیه پشت کتف چپ، می‌تواند نشانه بروز مشکلات جدی‌تر باشد.

درد و سوزش در این ناحیه علت‌های مختلفی دارد، که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره نموده‌ایم:

حمله قلبی

سوزش ناحیه پشت کتف چپ می‌تواند، نشانگر حمله قلبی باشد. اگر عروق قلب مسدود شوند، این عارضه رخ می‌دهد. حال چون قلب به کتف چپ نزدیک است، سوزش در این ناحیه می‌تواند نشانگر ایست یا سکته قلبی باشد. درد شانه چپ و قلب می‌توانند بسیار به هم مرتبط باشند.

بورسیت

بورسیت دیگر عارضه‌ای است، که می‌تواند موجب ایجاد سوزش پشت کتف چپ شود. بورس به کیسه‌ای پر از مایع می‌گویند، که در قسمت مفصل شانه قرار رفته است. اگر شانه حرکات تکراری مکرر داشته باشد، بورس دچار التهاب شده و با تورم آن عارضه بورسیت رخ می‌دهد.

پارگی تاندون

در ناحیه شانه تاندون‌هایی وجود دارند، که با بلند کردن اجسام سنگین و فشار مستقیم، دچار پارگی می‌شوند. پاره شدن تاندون‌ها نیز، می‌تواند سوزش شدیدی در ناحیه کتف چپ ایجاد کند.

رگ‌ به رگ‌ شدن

اگر عضلات بیش‌ازحد کشیده شوند، شانه رگ به رگ می‌شود. رگ‌ به رگ شدن شانه به علت کشیدگی و پارگی رباط این ناحیه رخ می‌دهد. درنتیجه رگ به رگ شدن عضلات شانه نیز، می‌تواند باعث سوزش پشت کتف چپ شود.

کرونا

برخی متخصصان نیز سوزش و درد پشت کتف چپ و کرونا را مرتبط می‌دانند. به‌این‌علت که کرونا نیز می‌تواند موجب گرفتگی عضلات شانه چپ و ایجاد سوزش در این ناحیه شود.

درمان سوزش پشت کتف چپ

سوزش و درد پشت کتف چپ شاید خطرناک و تهدیدکننده حیات افراد نباشد. اما بازهم درمان آن از اهمیت بسزایی برخوردار بوده، و اشخاص باید برای بهبود زودهنگام و جلوگیری از پیشرفت این عارضه سریعاً اقدام‌ نمایند.

در زیر بهترین روش‌های درمان سوزش و درد پشت کتف چپ را شرح داده‌ایم:

• استراحت

اگر شما با انجام ورزش‌هایی مثل تنیس، شنا موجب حرکات تکراری شانه و کتف چپ خود می‌شوید، باید مدتی به خود استراحت دهید. استراحت کردن می‌تواند سوزش این ناحیه را تا حد زیادی بهبود بخشد. اما اگر همچنان به این فعالیت‌ها ادامه دهید، سوزش و درد تشدید خواهد شد.

• استفاده از کمپرس سرد و گرم

انجام سرما یا گرما درمانی نیز در بهبود این عارضه تا حد زیادی تأثیرگذار است. برای این کار می‌توانید از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. البته هر فرد باید با توجه به نظر پزشک خود، از کمپرس سرد یا گرم استفاده کند. به‌ این‌ علت که ممکن است کمپرس گرم برای گروهی از بیماران مناسب‌تر باشد. درحالی‌که برای گروهی دیگر کمپرس سرد انتخاب بهتری است.

• مصرف دارو

اگر برای سوزش پشت کتف چپ به پزشک مراجعه نمایید، برخی داروهای مسکن و ضدالتهاب را برایتان تجویز می‌کند. این داروها باید کاملاً مصرف شوند، تا نتیجه مطلوب حاصل شود. البته باید در تایم مشخص‌ شده توسط پزشک و میزان دوزی که تعیین کرده است مصرف شوند.

• فیزیوتراپی

فیزیوتراپی نیز تا حد زیادی در درمان درد و سوزش شانه و کتف چپ مؤثر است. به همین دلیل می‌بایست به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید، تا برای شما یک برنامه مناسب طراحی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص “فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل زانو” کلیک کنید.

• ماساژ کتف چپ

برای رفع سوزش و درد پشت کتف چپ، می‌تواند از روش ماساژ دادن نیز استفاده کنید. ماساژ دادن این ناحیه موجب می‌شود، که جریان خون در کتف چپ افزایش یابد، و سوزش و درد برطرف گردد.

• پی آر پی

البته که روش پی آر پی برای همه بیماران اثربخش نیست، اما گا‌ها برای برخی افراد بهترین انتخاب است. پی آر پی به تزریق پلاسمای حاوی پلاکت، به درون کتف چپ گفته می‌شود. این کار موجب بازسازی سلول‌های این ناحیه و برطرف نمودن سوزش پشت کتف چپ می‌شود.

زمان مراجعه به پزشک برای بهبود سوزش پشت کتف چپ

همان‌طور که گفتیم درمان سوزش و درد پشت کتف چپ باید جدی گرفته شود. اگر گاها در این ناحیه احساس سوزش خفیف دارید، و خودبه‌خود برطرف می‌شود، جای نگرانی نیست. اما اگر همواره در این ناحیه سوزش و درد احساس می‌کنید و یا کتف چپ شما دچار ضرب‌دیدگی شده است، باید سریعاً به پزشک رجوع نمایید.

به‌این‌علت که در این صورت ممکن است، خطر جدی سلامتی شمارا تهدید کند و سوزش کتف چپ نشانگر بروز یک عارضه خطرناک باشد. پزشک برای تشخیص علت سوزش پشت کتف چپ از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. ابتدا پزشک با معاینه فیزیکی این ناحیه و انجام آزمایش خون، سعی می‌کند علت سوزش و درد را در این قسمت تشخیص دهد.

اما اگر با این روش‌ها نیز علت سوزش تشخیص داده نشود، از روش تصویربرداری اشعه ایکس، ام آر آی، سی‌تی‌اسکن استفاده می‌شود. در این روش‌ها از عضلات و استخوان کتف چپ عکس‌برداری می‌شود. سپس اگر علت سوزش التهاب، شکستگی استخوان، رگ به رگ شدن، بورسیت، پارگی تاندون  باشد به‌راحتی در تصاویر مشخص خواهد بود.

پس از تشخیص علت این عارضه پزشک سریعاً روند درمان را آغاز می‌کند. شاید ابتدا برای بهبود این بیماری، پزشک از روش دارودرمانی، ماساژ، فیزیوتراپی استفاده کند. اما اگر این روش‌ها در بهبود درد و سوزش پشت کتف چپ مؤثر نباشند، ممکن است از شیوه جراحی نیز برای درمان استفاده شود.